Skip to content

ΒΡΩΜΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΘΑΡΕΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙΣ (ΕΙΣΑΓΩΓΗ)

01/10/2015

ΒΡΩΜΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΘΑΡΕΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

σχ-1Με τον Λάμπρο είχαμε την ίδια ηλικία και υπήρξαμε συμμαθητές. Βέβαια, λόγω των επιθέτων μας μαζί στο ίδιο τμήμα  ήμασταν μονάχα στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου και στις δύο πρώτες του λυκείου. Παρέα δεν κάναμε ποτέ τότε, δεν ταιριάζαμε σαν χαρακτήρες και οι κουβέντες που ανταλλάσαμε ήταν πάντα μετρημένες.  Για να είμαι ειλικρινής, κατά διαστήματα δεν τον πολυσυμπαθούσα κιόλας, αλλά υπήρξαν και στιγμές που με ξάφνιαζε ευχάριστα. Μετρημένες στα δάχτυλα τέτοιες στιγμές, αλλά από εκείνες που δεν ξεχνάς εύκολα. Άλλωστε, κοινές  φιλοδοξίες δεν είχαμε ποτέ. Για την ακρίβεια, δεν κατάλαβα ποτέ αν εκείνος είχε ποτέ τέτοιες και ποιες ήταν ακριβώς. Εγώ από τη μεριά μου, ήθελα πάντα να είμαι ο πρώτος μαθητής της τάξης, να παίρνω βραβείο και αριστείο μαζί. Εκείνος απ’ τη μεριά του, δεν έδειχνε καμία διάθεση για τέτοιες διακρίσεις. Του αρκούσε που περνούσε την τάξη με όσα άρπαζε από την παράδοση κι αυτό το έκανε με σχετική άνεση, μιας και η ευφυΐα δεν του έλειπε.

Σαν απόδειξη της εξυπνάδας του, θυμάμαι καθαρά ένα περιστατικό που διαδραματίστηκε προς το τέλος της τρίτης γυμνασίου. Είχαμε έναν μαθηματικό που αποτελούσε φόβο και τρόμο ολόκληρου του σχολείου και όχι άδικα. Η αυστηρότητά του και η φήμη πως άφηνε τους μισούς τουλάχιστον μαθητές μετεξεταστέους, δικαιολογούσε απόλυτα πιστεύω τα αρνητικά σχόλια που έδιναν και έπαιρναν πίσω από την πλάτη του. Στο δικό μας τμήμα μονάχα τρεις περνούσαμε άνετα την τάξη. Εγώ, πιστεύω άξια πως κέρδιζα το μοναδικό 20 στην τάξη. Η Βούλα που έπαιρνε πάντα δεκαεννιά, λόγω μιας περίεργης αντίληψης του μαθηματικού πως επειδή οι γυναίκες δεν πηγαίνουν φαντάροι προλαβαίνουν και παίρνουν τις δουλειές των αντρών. Συνεπώς, ο δικός του τρόπος να επανορθώνει αυτήν την «αδικία», ήταν να βαθμολογεί πάντα τα κορίτσια με περίσσεια αυστηρότητα, ακόμα κι αν ήταν ισάξιες των σε επιδόσεις με τα αγόρια. Ο τρίτος ήταν ο Λάμπρος που κέρδιζε το 15, χάρη στην ικανότητα που περιέγραψα προηγουμένως. Από εκεί και πέρα, οι υπόλοιποι κινούνταν μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Σχεδόν κανείς δεν ήταν σίγουρος για το τι τον περιμένει μέχρι να βγουν τα τελικά αποτελέσματα, εκτός απ’ αυτούς βέβαια που γνώριζαν σίγουρα πως δε θα περάσουν την τάξη.

Προς το τέλος λοιπόν του σχολικού έτους, ο μαθηματικός μας έδωσε μια άσκηση που ήταν για μαθητές της δευτέρας λυκείου, με την εξής υπόσχεση «αν τη λύσει καλός μαθητής θα του βάλλω 20 στο τρίμηνο, ενώ αν τη λύσει κακός θα του βάλλω τέτοιο βαθμό ώστε να περάσει την τάξη». Η πρόκληση ήταν τέτοια που έβαλα όλες μου τις δυνάμεις για να επιβεβαιώσω πως άξιζα τους βαθμούς που έπαιρνα. Ωστόσο, όταν τα κατάφερα και σήκωσα το βλέμμα, παρατήρησα έκπληκτος πως ήδη ήταν σηκωμένο και το χέρι του Λάμπρου. Ο καθηγητής τον επέλεξε και ο Λάμπρος του έδωσε ολόσωστη τη λύση. Αντί για επιβράβευση, η απάντηση του μαθηματικού νομίζω πως εξέπληξε τους περισσότερους από εμάς «ότι υποσχέθηκα ισχύει για όλους τους υπόλοιπους, εκτός από εσένα. Στην περίπτωσή σου θα δω αν μπορώ να σε αφήσω στην ίδια τάξη για να μάθεις να μην υποτιμάς το μάθημα»! Ο Λάμπρος απόμεινε να τον κοιτάει σιωπηλός, δίχως να διαμαρτυρηθεί. Ίσως η βεβαιότητα πως δε γίνονταν να μείνει επανεξεταστέος τον έκανε να κρατήσει το στόμα του κλειστό.

Δε συνήθιζα σα μαθητής και ούτε τώρα στην ωριμότητα ανακατεύομαι στις δουλειές των άλλων. Όμως περισσότερο από περιέργεια πλησίασα τον καθηγητή μετά το τέλος του μαθήματος και με το θάρρος που μου έδινες το γεγονός ότι αποτελούσα τον καλύτερό του μαθητή, τον ρώτησα γιατί έκανε αυτήν την εξαίρεση. Η απάντηση με έβαλε σε σκέψεις «Για να ταρακουνηθεί, αλλιώς ένα λαμπρό μυαλό θα πάει χαμένο». Έκτοτε, η συγκεκριμένη φράση επανέρχονταν συχνά στη μνήμη μου, πιθανά λόγω της συνήχησης «Λάμπρος, το λαμπρό μυαλό που πάει χαμένο». Τα πρώτα χρόνια, σχεδόν συμφωνούσα απόλυτα με το συμπέρασμα. Τώρα, στα χρόνια της ωριμότητας, δεν είμαι σίγουρος για την ορθότητα του. Πιθανά, και η θετική κατεύθυνση που ακολούθησα να συνέβαλε σ’ αυτό. Κλασικός κανόνας, η ενέργεια δε χάνεται ποτέ. Και Λάμπρος στην ιδιαίτερη σχέση που είχαμε με το πέρασμα των χρόνων, δε σταμάτησε ποτέ να με εκπλήσσει.

Μοιάζει παράδοξο, αλλά μετά το τέλος του σχολείου δε διατηρήσαμε ποτέ σταθερή επαφή. Δεν ανταλλάξαμε καν σχ-2τηλέφωνα. Πάντα οι συναντήσεις ήταν τυχαίες και όποτε είχαμε χρόνο πίναμε κανέναν καφέ. Η δική μου πορεία υπήρξε σταθερή, σχεδόν μαθηματικά προγραμματισμένη, σπουδές, καριέρα, οικογένεια. Η δική του άστατη, γεμάτη κατηφόρες κι ανηφόρες. Ένας περιπλανώμενος πεισματάρης σε λογιών λογιών μονοπάτια. Σχεδόν σε κάθε συνάντηση, είχε και κάποια παράξενη ιστορία να μου διηγηθεί. Πολλές αναρωτήθηκα γιατί σε εμένα; Μήπως για να σκανδαλίσει την ηθική μου, συνήθεια τόσο προσφιλή σ’ αυτόν; Μήπως για να μου δείξει πως υπάρχει κι ένας άλλος κόσμος που ποτέ δε διανοήθηκα να γνωρίσω; Μήπως πάλι, η έλλειψη κοινών συναναστροφών, έκανε πιο εύκολη γι’ αυτόν κάθε περίεργη εκμυστήρευση; Δεν έχω καταλήξει σε βέβαιο συμπέρασμα, αλλά σε σταθερή απόφαση. Αποφάσισα επιτέλους να ακολουθήσω την παρότρυνση με την οποία τέλειωνε κάθε διήγησή του «Εσύ που έχεις τα μέσα κατέγραψε τη. Οφείλει να γνωρίζει ο κόσμος πως υπάρχουν βρώμικες ιστορίες, αλλά και καθαρές συνειδήσεις»! Μεγάλο φορτίο μου εμπιστεύτηκε, μιας κι όσα μέσα και γνωριμίες κι αν έχω μου λείπει το δικό του αφηγηματικό ταλέντο. Γι’ αυτό ότι καταγράψω θα προσπαθήσω να είναι πιστό στο δικό του τρόπο να λέει τα πράγματα. Όσα θυμάμαι από μνήμης θα τα μεταφέρω αυτούσια, όπως ακριβώς ειπώθηκαν. Κι αν κάτι παραλείψω ή ξεχάσω καμιά ιστορία, πιστεύω πως θα με συγχωρήσει. Εξάλλου, μετά από τόσες συναντήσεις για ένα πράγμα είμαι βέβαιος, ότι εγώ ξεχάσω θα το αποσώσει εκείνος. Ανέκαθεν τον διέκρινε το πείσμα να μην αφήνει μισοτελειωμένες υποθέσεις κι αυτό είναι που τον έχει κρατήσει όρθιο, μέχρι και την τελευταία συνάντησή μας.

`                                                   Κυριάκος Φραγκής

 

                                                   Διδάκτωρ Φυσικής και ερευνητής

Σχολιάστε

Σχολιάστε

