Skip to content

Anthony van Dyck: ΔΕΙΓΜΑ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ/ επιμέλεια Ελένη Παπαγεωργίου

18/02/2014

     Anthony van Dyck  (1599-1641)

Anthony van Dyck-1

Γόνος πλούσιας και θεοσεβούμενης οικογένειας εμπόρων, ο Αντον βαν Ντάικ γεννήθηκε στις 22 Μαρτίου 1599. Ο πατέρας του, Franchois, ήταν και αυτός ζωγράφος. Ετσι δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Αντον σε ηλικία 10 ετών θα γίνει μαθητής του σπουδαίου Χέντρικ βαν Μπάλεν, ο οποίος την εποχή εκείνη ήταν πρύτανης του Guild van Sint Luke, του συνεταιρισμού που έλεγχε τη μαθητεία των καλλιτεχνών, τη δημιουργία και την εμπορία των έργων τους.

Anthony van Dyck-2

Πολύ σύντομα ο νεαρός μαθητής θα επιδείξει το μεγάλο ταλέντο του· αντιπροσωπευτικό έργο από την εποχή πριν από το 1618 είναι η πρώτη σπουδαία αυτοπροσωπογραφία σε ηλικία 14 ετών. Το έτος 1618 ο Βαν Ντάικ ονομάζεται master και εισέρχεται στην ενεργό μαθητεία του Πίτερ Πολ Ρούμπενς, έχοντας όμως παράλληλα και το δικό του στούντιο.

Anthony van Dyck-3

Ο καλύτερος μαθητής του Ρούμπενς, σύμφωνα με τα λεγόμενα του μέντορά του, θα επιδοθεί με μεγάλη μαεστρία στη ζωγραφική θρησκευτικών, μυθολογικών και ιστορικών θεμάτων, ακολουθώντας τη μανιέρα των βενετών δασκάλων Τισιάνο και Τιντορέτο, αλλά με τον δικό του, αναγνωρίσιμο τρόπο. Και ο Βαν Μπάλεν και ο Ρούμπενς είχαν περάσει από τη Βενετία και κατείχαν τη ζωγραφική παράδοση της ιταλικής σχολής· έτσι παραμένει άγνωστο ποιος από τους δύο δίδαξε τις τεχνικές των ιταλών δασκάλων στον νεαρό μαθητή.

Anthony van Dyck-4

Αξεπέραστες οι προσωπογραφίες Με τη σειρά του ο Βαν Ντάικ θα ταξιδέψει στην Ιταλία, όπου και θα παραμείνει από το 1621 ως το 1627, ζωγραφίζοντας πορτρέτα για την αριστοκρατία στη Βενετία, στο Μιλάνο, στο Παλέρμο και στη Γένοβα και αποκτώντας μεγάλη φήμη. Θα επιστρέψει στη γενέτειρά του, όπου και θα εικονογραφήσει πάμπολλα θρησκευτικά θέματα ανάμεσα στα έτη 1627 και 1632, αλλά και πορτρέτα για την αριστοκρατία. Η επιρροή του Ρούμπενς στην εικονογράφηση θρησκευτικών σκηνών είναι φανερή στο έργο αυτής της περιόδου, αλλά ο Βαν Ντάικ θα καθιερώσει το προσωπικό του, τρυφερό και συναισθηματικό στυλ, απόρροια της πολύχρονης επαφής του με τα ιδεώδη της βενετικής αναγέννησης. Το 1632 ο Βαν Ντάικ θα ταξιδέψει στο Λονδίνο, προσκεκλημένος του βασιλιά Κάρολου Α’, όπου και θα εικονογραφήσει σειρά μνημειωδών ιστορικών θεμάτων. Αλλά η αποθέωση της φήμης του θα συντελεστεί μέσα από τις προσωπογραφίες. Το στυλ του Βαν Ντάικ θα παραμείνει αξεπέραστο και θα επηρεάσει τους ζωγράφους πορτρέτων επί δύο αιώνες.

Anthony van Dyck-5

 

Οι αναμφισβήτητες σχεδιαστικές αρετές του ζωγράφου θα συνταιριάσουν ενστικτωδώς την ατμόσφαιρα της μελαγχολίας και πνευματικής ανάτασης με το επίπεδο και το πνεύμα του εικονιζόμενου προσώπου. Η χρωματική παλέτα του θα απελευθερωθεί, θα γίνει ανάλαφρη και φωτεινή. Η λαμπρή καριέρα του θα διακοπεί ξαφνικά, καθώς μία εβδομάδα μετά τη γέννηση της κόρης του, στις 9 Δεκεμβρίου 1641, ο Βαν Ντάικ θα πεθάνει ξαφνικά. Ο τάφος του θα χαθεί κατά τη μεγάλη πυρκαϊά του Λονδίνου το 1666.

Anthony van Dyck-6

 

Πηγη: tovima.gr

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: