Skip to content

ΑΡΧΑΙΑ ΚΙΝΑ από 3.000 π.Χ-1.300 μ.Χ (εισβολή των Μογγόλων στην Κίνα)

05/08/2013

Συνοπτική παρουσίαση της ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΚΙΝΑΣ (από τον 4ο π.Χ έως και τον 12ο μ.Χ αιώνα εποχή της Μογγολικής εισβολής)

Πύλινος Στρατός: έμπνευση του Αυτοκράτορα Κουίν Σουχουάνγκ, για την ολοκλήρωσή του εργάστηκαν 700.000 άνθρωποι. Αποτελεί Μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ

Πήλινος Στρατός: έμπνευση του Αυτοκράτορα Κουίν Σουχουάνγκ, για την ολοκλήρωσή του εργάστηκαν 700.000 άνθρωποι. Αποτελεί Μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ

     

Στο χάρτη απεικονίζεται η πιθανή γεωγραφική θέση, στην οποία εγκαθιδρύθηκε η πρώτη κινέζικη Δυναστεία των Ξία

Στο χάρτη απεικονίζεται η πιθανή γεωγραφική θέση, στην οποία εγκαθιδρύθηκε η πρώτη κινέζικη Δυναστεία των Ξία

  Σταχυολόγηση σημαντικών ιστορικών στιγμών της περιόδου: 3.000-1.500 π.Χ

  • Στην Βόρειο Κίνα κατά μήκος του Κίτρινου ποταμού δημιουργήθηκε ο αυτάρκης και σταθερότερος πολιτισμός στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η ύπαρξή του φτάνει ως τις μέρες μας.

                Κύρια επιτεύγματα είναι:

  • Η δημιουργία του σημαντικού οικισμού Μπαντό σε βραχίονα του Κίτρινου ποταμού.
  • Στην περιοχή δημιουργήθηκαν αρκετοί οικισμοί με κοινό πολιτιστικό πλαίσιο βασισμένο στο κεχρί και τους χοίρους αλλά με αξιοσημείωτη ποικιλία.
  • Το 2.500 π.Χ ο λαός του Λόγκσαν σημειώνει αξιοσημείωτη υλική πρόοδο.
  • Χρησιμοποίηση του κεραμικού τροχού.
  • Υιοθέτηση αμυντικής στάσης με την κατασκευή όπλων και οχυρώσεων.
  • Εμφάνιση κοινωνικών τάξεων επιβολή της αριστοκρατίας, οι αρχηγοί της οποίας έκαναν συχνά πόλεμο.
  • Αξιοσημείωτη παράμετρος είναι πως ο Κίτρινος ποταμός θεωρείται ο πιο επικίνδυνος του κόσμου. Κατά τη διάρκεια της γνωστής ιστορίας έχει αλλάξει 26 φορές ρου δημιουργώντας αμέτρητα θύματα. Για αυτό το λόγο οι Κινέζοι τον αποκαλούν ποταμό της θλίψης.
  • Ο Γιού ο Μέγας (μυθικό πρόσωπο) υπήρξε ο ιδρυτής της πρώτης γνωστής κινέζικης δυναστείας των Ξία.
  • Οι Ξία οδήγησαν την Κίνα στον πολιτισμό. Σε αυτούς αποδίδεται το πρώτο ημερολόγιο. Έφτιαξαν στρατό. Επέβαλαν τη θέληση τους με τα όπλα και το θρησκευτικό φόβο που βασίζονταν στις ανθρωποθυσίες.
  • Το 1.750 π.Χ τους Ξία διαδέχτηκε η ισχυρότερη δυναστεία των Σανγκ.
  • Η Κίνα υπήρξε η μοναδική από τους πρώτους πολιτισμούς που θα έβγαινε με άθικτη την κυριαρχία της καθώς και τις παραδόσεις της.

            Κάποια συμπεράσματα:

  1. Για τους πρώτους πολιτισμούς της Ασίας μπορούμε να κάνουμε τις ακόλουθες παρατηρήσεις: Όσον αφορά στη Κίνα φαίνεται να ακολουθεί το δρόμο της Μεσοποταμίας και της Αιγύπτου. Δηλαδή, η δημιουργία οικισμών επιφέρει κοινωνική ανισότητα και την επιβολή της αριστοκρατίας με επικεφαλής το μονάρχη. Οι μέθοδοι κυριαρχίας μοιάζουν επίσης αρκετά, δηλαδή η βία και ο θρησκευτικός φόβος που συντηρείται με τις ανθρωποθυσίες. Φυσικά και εδώ παρουσιάζεται υλική πρόοδος και πραγματοποιούνται τεχνολογικές καινοτομίες.

             

          Σταχυολόγηση σημαντικών ιστορικών στιγμών της περιόδου: 1.500-600 π.Χ

  • ΚΙΝΑ: Κατά τις δυναστείες Σανγκ και Τσόου οικοδομούνται οι πρώτοι κινέζικοι πολιτισμοί, με εντυπωσιακές πολιτιστικές και πολιτικές προόδους, επιστημονικά επιτεύγματα, έργα τέχνης.
  • Συγκεντρωτική πολιτική δομή και πεποίθηση πως κατείχαν τον υψηλότερο πολιτισμό.                                       Κινέζικα ιδεογράμματα
  • 1.100 π.Χ ανάδειξη των Τσόου και πεποίθηση πως το Μέσο Βασίλειο αποτελεί το κέντρο του κόσμου.
  • Οι κόρες των χωρικών θεωρούνταν υποδεέστερες και μερικές φορές πωλούνταν ως δούλες ή παλλακίδες.
  • Οι βασιλείς αποτελούσαν την ανώτατη: Πολιτική, στρατιωτική, θρησκευτική μορφή. Επίσης απένειμαν δικαιοσύνη (πολλές φορές σκληρή), στην οποία συμπεριλαμβάνονταν οι ακρωτηριασμοί μελών.
  • Το κοινωνικό σύστημα ήταν φεουδαρχικό. Διαίρεση σε 2 τάξεις.
  • Οι Σανγκ θυσίαζαν ανθρώπους. Έχουν βρεθεί τάφοι με 300 εκτελεσμένους. Ενώ στην ανέγερση ναού ή ανακτόρου θυσιάστηκαν 600 άνθρωποι.
  • Τέχνες: Ορειχάλκινη, μαρμάρινα τεχνουργήματα. Ημερολόγιο 365 ημερών. Μουσική.

             Κάποια συμπεράσματα:

Στην Κίνα εμφανίζεται ένας ιδιαίτερα συγκεντρωτικός πολιτισμός με φεουδαρχικό σύστημα. Αν και έκαναν εντυπωσιακές προόδους εξίσου εντυπωσιακό είναι και το μέγεθος των ανθρωποθυσιών. Καλλιεργήθηκε η πεποίθηση πως κατέχουν τον υψηλότερο πολιτισμό

     

Άγαλμα του Κομφούκιου, ο οποίος επηρέασε βαθιά και πολυεπίπεδα τον κινέζικο πολιτισμό

Άγαλμα του Κομφούκιου, ο οποίος επηρέασε βαθιά και πολυεπίπεδα τον κινέζικο πολιτισμό

        Σταχυολόγηση σημαντικών ιστορικών στιγμών της περιόδου: 600-400 π.Χ

  • Τον 8ο αιώνα η δυναστεία των Τσόου παρακμάζει κι ο βασιλιάς χάνει τη δύναμη του.
  • Η χώρα διαιρείται σε 10 μεγάλα βασίλεια και πολλά μικρότερα. Τα πιο δυναμικά ήταν: Τσόου στα νότια, Τσιν στα δυτικά, Τζιν στα βόρειο δυτικά, Τσι στα βορειοανατολικά.
  • Τον 7ο αιώνα το πιο δυνατό ήταν των Τσι.
  • Οι συνεχείς πόλεμοι φέρνουν σε απόγνωση τους αγρότες αλλά ευνοούν την ανάδειξη των εμπόρων και της γραφειοκρατίας.
  • Ο Κομφούκιος (552 – 479) εισάγει το ζήτημα πως να ζεις έντιμα. Καταδίκασε την κατάληψη της εξουσίας μόνο για την εξουσία και όρισε κίνητρο του ηγέτη να αποτελεί παράδειγμα για το λαό. Γενικά είχε συντηρητική κοσμοθεώρηση. Ένα από τα διάσημα ρητά του «ποτέ μην κάνεις στους άλλους αυτό που δεν θέλεις να κάνουν σε σένα».
  • Εμφάνιση των Κινέζων μυστικιστών Ταο (με ιδρυτή το μυθικό πρόσωπο Λάο Τσε) πρεσβεύουν την επιστροφή στη φύση και την πρωτόγονη κατάσταση της κοινωνίας.
  • Στα τέλη του 3ου αιώνα η δυναστεία των Χαν επικρατεί κι ενοποιεί το βασίλειο.

             Κάποια συμπεράσματα:

Στην Κίνα την πολιτική ενοποίηση υπό τις δυναστείες Σανγκ και Τσόου διαδέχεται η διάσπαση σε πολλά μικρότερα βασίλεια. Αυτό έχει ως συνέπεια την επιδείνωση του τρόπου ζωής των αγροτών αλλά και την ανάδειξη δύο τάξεων: της γραφειοκρατίας και της εμπορικής. Η εμφάνιση του Κομφούκιου αποτελεί παρακαταθήκη για το μέλλον παρά επηρεάζει τους συμπατριώτες του την περίοδο που ζούσε

       

 Σταχυολόγηση σημαντικών ιστορικών στιγμών της περιόδου:   400 π.Χ-200 μ.Χ

             Η  ΚΙΝΑΣ ΣΕ ΑΚΜΗ

        Το 221 π.Χ οι Τσιν υποτάσσουν τους Τσι και επανενώνουν την Κίνα.

  • Ο 1ος αυτοκράτορας Σε Χουανγκτι περιγράφεται αιμοσταγής και κακότροπος από τους εχθρούς του.
  • Υιοθετεί τον Λεγκαλισμό: έλεγχος του λαού με σκληρά μέτρα (αποκεφαλισμοί, τεμαχισμοί, βράσιμο σε καζάνια).
  • Καταργεί το φεουδαρχικό σύστημα και το αντικαθιστά με κεντρική εξουσία.
  • Επιβάλει ομοιομορφία στο βασίλειο (γραφή, μέτρα και σταθμά, νομικό σύστημα).
  • Επιτρέπει στους αγρότες να έχουν ιδιοκτησία.
  • Αποπερατώνει το Σινικό τείχος και δημιουργεί διώρυγα και υδάτινες οδούς που χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα.
  • Καταλαμβάνει νέα εδάφη και μετακινεί πληθυσμούς, τους οποίους απαλλάσσει από την ετήσια αγγαρεία εργασίας.
  • Απαγορεύει την κριτική και καίει βιβλία φιλοσόφων, ιστορικών, ποιητών.
  • Το 210 π.Χ πεθαίνει και ο πρωθυπουργός Λι Σε με τον ευνούχο Τσάο Γκαο αποκρύπτουν αρχικά το γεγονός, σφετερίζονται την εξουσία ανεβάζοντας πρόσωπα της αρεσκείας τους και ακολουθεί περίοδος ταραχών.
  • Οι Σιάνγκ Γιου και Λιέου Λανγκ που υπήρξε κατώτερος αξιωματικός των Τσιν διεκδικούν το θρόνο. Τελικά ο 2ος κερδίζει και το 202 π.Χ
    Χάρτης απεικόνισης της θέσης της δυναστείας των Χαν

    Χάρτης απεικόνισης της θέσης της δυναστείας των Χαν

    γίνεται ο 1ος αυτοκράτορας της δυναστείας των Χαν.

  • Καταργεί πολλούς αυστηρούς νόμους και διορίζει στον κρατικό μηχανισμό συγγενείς του. Όμως το 195 π.Χ σκοτώνεται.
  • Η αυτοκράτειρα Λου εκμεταλλεύεται τη συγκυρία και κυβερνά στο όνομα του γιού της.
  • Το 180 π.Χ ανέρχεται στο θρόνο ο Ουέν, που κυβερνά σύμφωνα με τις αρχές του Κομφούκιου. Επεκτείνει την αυτοκρατορική εξουσία, ανακουφίζει τη δυστυχία του λαού. Επίσης σταματά τις κυρώσεις εναντίον της κριτικής και σταματά το κάψιμο βιβλίων.
  • 140 – 87 π.Χ ο Ου Τι ισχυροποιεί την κεντρική κυβέρνηση, σταθεροποιεί την οικονομία, εξυψώνει την ποιότητα της δημόσιας υπηρεσίας εισάγοντας διαγωνισμούς, επεκτείνει την αυτοκρατορία.
  • Στην οικονομία η ραχοκοκαλιά είναι οι αγρότες. Ωστόσο για την εξοικονόμηση εσόδων ο αυτοκράτορας εθνικοποιεί την παραγωγή σιδήρου και άλατος. Θεσμοθετεί την εξαγορά στρατιωτικών τίτλων και των ποινών. Φορολογεί τους εμπόρους.
  • Κατασκευάζει δημόσια έργα.
  • Φιλοσοφική, ηθική και πολιτική επικράτηση του Κομφουκιανισμού.
  • Η πνευματική εργασία υπερέχει της χειρονακτικής. Η κοινωνική ιεράρχηση έχει ως εξής: 1. Λόγιοι. 2. Αγρότες. 3. Τεχνίτες. 4. Έμποροι. Επίσης υπάρχει κοινωνική κινητικότητα.
  • Ο αυτοκράτορας μπορεί να θανατώσει οποιονδήποτε για οποιονδήποτε λόγο.
  • Στις ανώτερες τάξεις ήταν επιτρεπτή η πολυγαμία των αντρών και η διατήρηση χαρεμιών. Στο λαό όμως επικρατεί η μονογαμία.
  • Η δουλεία αποτελούσε το 1% χωρίς να είναι το κύριο εργατικό δυναμικό.
  • Η οικογένεια (πυρηνική) είναι το δομικό κύτταρο της κοινωνίας. Επίσης αξιοσημείωτη είναι η ελευθερία στις γυναίκες παρά θεωρήσεις του Κομφούκιου.
  • Η Κίνα κατείχε το πιο εξελιγμένο εκπαιδευτικό σύστημα της εποχής. Αξιόλογα είναι τα επιτεύγματα στις πλαστικές τέχνες, τη μουσική, τη λογοτεχνία.
  • Επίσης σημειώνονται πρόοδοι στην επιστήμη και την τεχνολογία. Τον 4ο αιώνα καθόρισαν τη διάρκεια του ηλιακού έτους και ήδη από το 240 π.Χ είχαν παρατηρήσει τον κομήτη Χάλλεϊ. Εφευρίσκεται το χαρτί αν και αρχικά χρησιμοποιούνταν για περιτύλιγμα. Το 132 π.Χ κάποιος με το όνομα Τσανγκ Χέυγκ επινόησε τον πρώτο σεισμογράφο. Επίσης έχουμε την χρησιμοποίηση του φυσικού αερίου, την πυξίδα. Τέλος από τον 1ο αιώνα π.Χ χρησιμοποιείται το χειράμαξο, στην Ευρώπη η ίδια εφεύρεση θα γίνει 1.000 χρόνια αργότερα.
  • Το 87 π.Χ ο θάνατος του Ου Τι επιφέρει την παρακμή της δυναστείας των Χαν.
  • Ο Ουάνγκ Μανγκ διαλύει τα μεγάλα αγροκτήματα, αναδιανέμει τη γη, προστατεύει καλλιεργητές και εμπόρους, καταργεί τη δουλεία. Ωστόσο κάτω από την πίεση των ευγενών αναγκάζεται να ανακαλέσει τους νόμους για τη δουλεία και την αγορά γης.
  • 2 πλημμύρες του Κίτρινου ποταμού σκοτώνουν χιλιάδες ανθρώπους, δημιουργούν κύματα προσφύγων και στην ύπαιθρο εμφανίζονται ληστές. Επίσης συγκροτείται το κίνημα «κόκκινα φρύδια» που εξεγείρονται αλλά ο Ουάνγκ Μανγκ τους ανακόπτει το 18 π.Χ.
  • Το 23 μ.Χ Οι Χαν ενωμένοι με τα «κόκκινα φρύδια» εισβάλουν στην Τσανγκαβ και αποκεφαλίζουν τον Ουάνγκ Μανγκ.
  • Υπό τον Γκουαντάν τον 1ο έχουμε την παλινόρθωση των Χαν και την αποκατάσταση του ελέγχου πάνω στην αυτοκρατορία. Δείχνει ενδιαφέρον για τους αγρότες.
  • Επί Λινγκ η δύναμη των ευνούχων θα φτάσει στο αποκορύφωμά της έως το θάνατό του το 189 μ.Χ.
  • Η παρακμή των Χαν θα αρχίσει τον 9ο αιώνα μ.Χ. Το 920 μ.Χ ο θάνατος του Τσάο Τσάο θα επιφέρει το τέλος των Χαν και η αυτοκρατορία θα περιπέσει σε αναρχία.

               Κάποια συμπεράσματα:

  1. Η ιστορία της Κίνας μοιάζει να έχει πολλές απότομες στροφές και σκαμπανεβάσματα. Τις αρχικές δυναστείες των Σανγκ και Τσόου διαδέχτηκε η διαίρεση σε μικρότερα βασίλεια και η εγκαθίδρυση της φεουδαρχίας. Ωστόσο, τον 3ο αιώνα π.Χ οι Τσιν ενοποιούν πάλι την αυτοκρατορία. Ο μοναδικός βασιλιάς που κυβέρνησε απ’ αυτούς προχώρησε σε σημαντικά μέτρα για την σταθεροποίηση της κεντρικής εξουσίας χρησιμοποιώντας το λεγκαλισμό, επιβάλλοντας λογοκρισία και καίγοντας βιβλία, μετακινώντας πληθυσμούς, επιβάλλοντας ομοιομορφία. Όμως παράλληλα επέτρεψε στους αγρότες να έχουν ιδιοκτησία και κατασκεύασε μεγάλα έργα.
  2. Η δυναστεία των Χαν όταν καταλαμβάνει την εξουσία, καταργεί αρκετούς αυστηρούς νόμους, ανακουφίζει τους αγρότες, κάνει δημόσια έργα και αναβαθμίζει τις δημόσιες υπηρεσίες εισάγοντας διαγωνισμούς. Στο πνευματικό επίπεδο επικρατεί ο κομφουκιανισμός και η λογοκρισία σταματάει. Υπάρχει άνθηση της παιδείας, των τεχνών, της τεχνολογίας. Η δυναστεία θα επιζήσει ως τον 10ο μ.Χ αιώνα.
  3. Στο κοινωνικό πεδίο, οι αγρότες είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας και η δουλοκτησία είναι εξαιρετικά περιορισμένη (1%) και δεν αποτελεί παραγωγική δύναμη. Επίσης έχουμε την εμφάνιση του εξής παράδοξου φαινομένου: Στην κοινωνική κλίμακα οι αγρότες θεωρούνται ανώτεροι των εμπόρων και των τεχνιτών παρόλο που οι 2 τελευταίες ομάδες είναι πιο ανθηρές οικονομικά. Αυτό γεννά ερωτήματα, είναι ο ρόλος του πλούτου υποβαθμισμένος στην Κινέζικη κοινωνία; Η ανεξαρτησία των εμπόρων εκλαμβάνονταν σαν κίνδυνος για τους αυτοκράτορες; Η επικράτηση των λόγιων στην πυραμίδα μαρτυρά πάντως πως το πνεύμα είχε σημαντικότερη θέση από την απόκτηση υλικών αγαθών. Επιπλέον παρά την επικράτηση του κομφουκιανισμού, οι γυναίκες απολαμβάνουν αξιοσημείωτη ελευθερία.

           

  Σταχυολόγηση σημαντικών ιστορικών στιγμών της περιόδου:  200-600 μ.Χ

   ΑΡΧΑΊΑ ΚΙΝΑ           Η ΔΙΑΙΡΕΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ

  • 189 μ.Χ πεθαίνει ο αυτοκράτορας Λινγκ και η δυναστεία των Χαν υποχωρεί. Η νομισματική οικονομία αναχαιτίζεται.
  • Το 220 μ.Χ πολέμαρχοι αποκαθιστούν τη σταθερότητα αλλά η Κίνα διαιρείται σε τρία βασίλεια:
  1. : Ουάι στο βορρά, που είναι το μεγαλύτερο με 29.000.000 πληθυσμό. Υπάρχουν εύφορα εδάφη, πολυάριθμο σώμα υπαλλήλων, ανασυγκρότηση του στρατού με επαγγελματίες. Επίσης η γεωργία αναζωογονείται με εγγειοβελτιωτικά και αρδευτικά έργα και ιδρύονται γεωργικές κοινότητες που εργάζονται για το κράτος. Η δυναστεία ανασυγκροτεί την οικονομία και περιορίζει τη δύναμη της αριστοκρατίας ανατρέποντας το φεουδαρχικό σύστημα.
  2. Ου στο νότο, που είναι το δεύτερο βασίλειο σε πληθυσμό με 11.000.000.
  3. Σου στη δύση, είναι το μικρότερο σε αριθμό πολιτών με 7.000.000.
  • Το 263 μ.Χ οι Ουάι καταλύουν το κράτος των Σου και η αριστοκρατία καταλαμβάνει την εξουσία.
  • Το 265 μ.Χ ο αριστοκράτης Σέμα Γιού θέτει τέρμα στη δυναστεία των Ουάι και ιδρύει αυτήν των Τζιν.
  • Το 280 μ.Χ καταλύει και το κράτος των Ου, έτσι τα 3 πρώην κράτη θα περιέλθουν ξανά υπό ενιαία διοίκηση. Ο Σέμα Γιού ευνοεί την οικογενειοκρατία σαν τρόπο διοίκησης, καταργεί τις γεωργικές αποικίες και αποδυναμώνει την κεντρική κυβέρνηση.
  • Το 290 μ.Χ ο Σέμα Γιού πεθαίνει και ακολουθεί το χάος καθώς είχε διαλύσει τον κρατικό στρατό ενώ επέτρεψε την ύπαρξη ιδιωτικών υπό τις διαταγές των αριστοκρατών, που επιδίδονται άμεσα σε αδελφοκτόνες μάχες. Ταυτόχρονα, ο Ταοϊσμός αναζωπυρώνεται καθώς έχει εξελιχθεί σε λαϊκή θρησκεία με τη συγχώνευση της αλχημείας, της μαγείας κι άλλων μεθόδων. Επηρεάζει τις τέχνες και τις επιστήμες αλλά και τη γενικότερη κουλτούρα και συμπεριφορά των Κινέζων.
  • Τον 4ο μ.Χ αιώνα, το βόρειο μέρος καταλαμβάνεται από βάρβαρους, μεταξύ των οποίων οι πιο ισχυροί είναι οι Σιούνγκ, πιθανά μακρινά ξαδέλφια των Ούννων του Αττίλα. Το 340 μ.Χ δημιουργούν πρωτεύουσα στη μεθοριακή επαρχία του Σενσί. Πολλοί από τους βάρβαρους υιοθετούν τον Κινέζικο τρόπο ζωής, ενώ αρκετοί από τους αγρότες του κράτους τους είναι πρώην κινέζοι στρατιώτες που τους είχαν πουλήσει τα όπλα τους και λόγω της σταθερότητας ευημερούν. Επίσης, ορισμένοι άνεργοι κινέζοι ευγενείς πήγαν στο βορρά για να γίνουν δάσκαλοι ή πολιτικοί σύμβουλοι των βαρβάρων. Οι τελευταίοι ονομάζουν το κράτος τους βασίλειο των Χαν.
  • Ο χαρισματικός ηγέτης των Σιούνγκ, Λιέου Γιουάν προωθεί των εκσινισμό, αλλά εξεγείρεται εναντίον της δυναστείας των Τζιν και διακηρύσσει πως είναι ο νόμιμος διάδοχος των Χαν. Ακολουθεί ένας βίαιος πόλεμος στον οποίο σκοτώθηκαν 100.000 κινέζοι.
  • Το 310 μ.Χ ο Λιέου Γιουάν πεθαίνει, αλλά ως το 316 μ.Χ οι Ούννοι κι άλλες βόρειες φυλές θέτουν υπό τον έλεγχο τους όλη τη βόρειο Κίνα.
  • Το 317 μ.Χ ο Γιουαντί αναστηλώνει τη δυναστεία των Τζιν. Πρωτεύουσα του θα γίνει η Τζιενκάνγκ (αργότερα θα μετονομαστεί στη γνωστή Νανκίνγκ). Έτσι για 2,5 αιώνες η βόρεια Κίνα είναι κατακερματισμένη από ανταγωνιστικές ομάδες βαρβάρων, ενώ η νότια θα παραμείνει άθικτη. Εκεί η Κίνα είναι χωρισμένη σε δύο βασίλεια με σύνορα που οριοθετούν το ανατολικό από το δυτικό την κοιλάδα του άνω Γιανγκτσέ. Στο ανατολικό κυρίαρχοι θα είναι οι ανατολικοί Τζιν.
  • Στο 1ο τέταρτο του 4ου μ.Χ αιώνα 1.000.000 κινέζοι θα μεταναστεύσουν στο νότο και όσοι μετανάστες προέρχονταν από την αριστοκρατία σε συνεργασία με τις πλουσιότερες παλιές οικογένειες θα κυριαρχήσουν. Θα θέσουν υπό τον έλεγχο τους την οικονομία, θα μονοπωλήσουν τα ανώτατα αξιώματα. Στους ανατολικούς Τζιν, μέσα στους κόλπους της αριστοκρατίας θα δημιουργηθεί η νοοτροπία επίδειξης της υψηλής καταγωγής.
  • Επίσης θα υπάρξει άνθηση των τεχνών και ανάδειξη της τοπιογραφίας και της καλλιγραφίας. Τα πιο σπουδαία επιτεύγματα θα δημιουργηθούν στον τομέα της ποίησης ενώ θα υπάρξει έντονη υποτίμηση για την τέχνη του βορρά.
  • Στον τομέα της θρησκείας θα υπάρξει διάδοση του Βουδισμού, με κατεύθυνση από τους αριστοκράτες προς τη βάση. Αντίθετη βουδισμος Κιναδηλαδή με την διάδοση του Χριστιανισμού που πρώτα υιοθετήθηκε από τις μάζες.
  • Το 420 μ.Χ η δολοφονία του αυτοκράτορα Κονγκ θα σημάνει το τέλος της δυναστείας των Τζιν.
  • Τα επόμενα 170 χρόνια θα υπάρξουν 4 δυναστείες, όλες δημιουργημένες από στρατηγούς, καθώς η δύναμη των στρατιωτικών μέσα στην κοινωνία μεγάλωσε.
  • Η πιο σταθερή από τις 4 θα αποδειχτεί αυτή των Λιάνγκ. Ιδρύθηκε από τον Ου το 502 μ.Χ και τα πρώτα χρόνια εξασφάλισε ειρήνη και ευημερία. Ο Ου ευνοεί την κοινωνική άνοδο των εμπόρων, ενθαρρύνει το χτίσιμο βουδιστικών ναών, το 549 μ.Χ όμως αιχμαλωτίζεται μετά από πολιορκία της πρωτεύουσάς του και θα αφεθεί να πεθάνει από την πείνα.
  • Στον βορρά τους Ούννους εκσινιστές ανατρέπει ο επίσης Ούννος στρατηγός Λι Σε, ο οποίος όμως μισεί τους κινέζους και επαναφέρει τη φυλετική διακυβέρνηση. Υποβάλλει τους κινέζους σε συνθήκες δουλοκτησίας και δουλείας. Το 333 μ.Χ πεθαίνει.
  • Το 349 μ.Χ, οι κινέζοι εξεγείρονται και σφάζουν τους διαδόχους του Λι Σε μαζί με 200.000 Ούννους σε μια έκρηξη φυλετικού μίσους. Την εξουσία τελικά καταλαμβάνει ο μογγολικής καταγωγής λαός Σιενπέι.
  • Το 357 μ.Χ την εξουσία καταλαμβάνει ο θιβετιανός στρατηγός Φεν Τζιέν. Μεταρρυθμίζει το στρατό και δημιουργεί πεζικό. Το 376 μ.Χ εξουσιάζει όλη τη βόρειο Κίνα. Όμως το 383 μ.Χ, η αποτυχημένη εκστρατεία του στο νότο στην ανατροπή και τη δολοφονία του. Ο βουδισμός διαδίδεται στη β. Κίνα.
  • Το 386 μ.Χ ιδρύεται από νομάδες Τουόπα, το κράτος των βόρειων Ουέι και μέχρι το 440 μ.Χ θα καταφέρουν να θέσουν υπό τον έλεγχό τους όλη τη β. Κίνα. Ο Βουδισμός γίνεται επίσημη θρησκεία με στενές σχέσεις με το κράτος. Ο θρησκευτικός πυρετός επηρεάζει την τέχνη και δημιουργούνται βουδιστικά αγάλματα λαξευμένα σε βράχους.
  • Το 515 μ.Χ στην εξουσία ανέρχεται η βασιλομήτωρ Λινγκ. Η προσπάθειά της για χτίσιμο ενός τεράστιου βουδιστικού ναού εξαντλεί τα θησαυροφυλάκια της αυτοκρατορίας. Έτσι ξεσπάει εμφύλιος πόλεμος και το 534 μ.Χ θα έρθει το τέλος των βόρειων Ουέι.
  • Στη συνέχεια δημιουργούνται οι ανατολικοί και οι δυτικοί Ουέι μέχρι την επικράτηση των δυτικών το 577 μ.Χ.
  • Το 581 μ.Χ ο στρατηγός Γιανγκ Τιέν σφετερίζεται την εξουσία και ιδρύει τη δυναστεία των Σούι.
  • Το 589 μ.Χ επανενώνει όλη την Κίνα.

                Κάποια συμπεράσματα:

  1. Η ιστορία της Κίνας συνεχίζει να είναι ιστορία έλξης και απώθησης, διασπάσεων και επανενώσεων μεταξύ των βασιλείων. Αυτή τη φορά η
    Χάρτης των εδαφών της δυναστείας των Σούι

    Χάρτης των εδαφών της δυναστείας των Σούι

    κύρια διαίρεση θα είναι αυτή μεταξύ βορρά και νότου μετά την κατάληψη του βορρά από βαρβαρικές φυλές. Από τη διάλυση των Χαν το 189 μΧ μέχρι το 220 μ.Χ η Κίνα θα χωριστεί σε τρία βασίλεια τα οποία θα ενώσει προσωρινά ο Σέμα Γιου που ιδρύει τη δυναστεία των Τζιν το 280 μ.Χ. Όμως από τις αρχές του 4ου αιώνα οι εισβολές των βαρβάρων στο βορρά θα διαιρέσουν και πάλι την αυτοκρατορία. Από εκεί και πέρα στο βορρά η εξουσία θα περάσει στα χέρια των Ούννων που εκσινίστηκαν και έπειτα σε λαό μογγολικής καταγωγής. Θαακολουθήσουν οι νομάδες Τουόπα. Στο νότο θα έχουμε παλινόρθωση των Τζιν από τον Γιουαντί το 317 μ.Χ και θα κυβερνήσουν έως την πτώση τους το 420 μ.Χ, καθιστώντας την νότιο Κίνα ανέπαφη. Τα επόμενα 170 χρόνια θα ακολουθήσουν 4 δυναστείες στρατηγών. Η επανένωση της Κίνας όμως θα έρθει αυτή τη φορά το 589 μ.Χ από το βορρά και το στρατηγό Γιανκ Τιεν που θα ιδρύσει τη δυναστεία των Σούι.

  2. Από τα αξιοσημείωτα γεγονότα αυτής της περιόδου αποτελεί η διάδοση του Βουδισμού, παρά την αρχική αναζωπύρωση του Ταοϊσμού, τόσο στο νότο όσο και στο βορρά, η οποία επήλθε από τις κυρίαρχες τάξεις. Ακολουθώντας δηλαδή αντίστροφη πορεία από τη διάδοση του χριστιανισμού στη δύση. Ένα άλλο γεγονός, κοινό αυτή τη φορά με τη δύση, είναι η αύξηση της εξουσίας των στρατιωτικών που στο εξής θα παίζουν κυρίαρχο ρόλο στην κοινωνία, ιδρύοντας ακόμα και δυναστείες. Και στις δύο αυτοκρατορίες, η μετατροπή του στρατού σε επαγγελματικό τον ανάγει σε πολιτικό όργανο που ρυθμίζει τις εξελίξεις.

                

           Σταχυολόγηση σημαντικών ιστορικών στιγμών της περιόδου: 600-800 μ.Χ 

          Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΕΠΙ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΤΑΝΓΚ

  • Το 589 μ.Χ η δυναστεία Σούι ανέρχεται στην εξουσία.
  • Οι Τάνγκ που τους διαδέχονται, επεκτείνουν την αυτοκρατορία από το Θιβέτ ως την Κορέα κι απ’ την Μογγολία ως τη νότια
    Δυναστεία των Τανγκ

    Δυναστεία των Τανγκ

    κινέζικη θάλασσα.

  • Υπό την ηγεμονία τους ο βουδισμός φτάνει στο ζενίθ.
  • Δημιουργούν δημόσια έργα και εμφανίζονται τεράστιες πόλεις που είναι οι μεγαλύτερες στον κόσμο.
  • Το εμπόριο και η βιοτεχνία ανθούν όπως επίσης οι τέχνες και η φιλολογία. Η αυτοκρατορία αποκτά κοσμοπολίτικο χαρακτήρα και γίνονται ανοίγματα στη δύση.
  • Ο Γιανγκ Τιεν που μετονομάστηκε Ουέντι, εισβάλει στη νότιο Κίνα και καταστρέφει από τα θεμέλια την πρωτεύουσα Τζιενγκανγκ. Μεταφέρει τη δική του πρωτεύουσα βορειοδυτικά στην Τσανγκαν.
  • Μεταρρυθμίζει τη γεωργία, με την κατανομή αγρών στο λαό, ανοίγει διώρυγες που συνδέουν βορρά με το νότο, αναμορφώνει επαρχιακή και τοπική διοίκηση, επαναφέρει το σύστημα εξετάσεων για τους υπαλλήλους της διοίκησης, που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα επικρατήσει ως τον 20ο αιώνα.
  • Το 604 μ.Χ ο Ουέντι πεθαίνει αφήνοντας πίσω του έργο που κανείς άλλος αυτοκράτορας δεν είχε αφήσει για 400 χρόνια.
  • Τον διαδέχεται ο γιος του Γιανγκτί που αρχικά μεταφέρει την αυλή στο Πονγιάνγκ και αργότερα ιδρύει στο νότο την πρωτεύουσα Γιανγκτσόου. Επίσης ξοδεύει τεράστια ποσά σε δημόσια έργα, επισκευάζει το σινικό τείχος με τεράστιες απώλειες σε ανθρώπινο δυναμικό.
  • Γνωρίζει 3 στρατιωτικές ήττες όταν επιτίθεται στο Κονγκουργιό (Βόρειο Κορέα-Νότια Μαντζουρία). Έτσι ξεσπούν εξεγέρσεις και το 618 ο Γιανγκτί δολοφονείται.
  • Ο πρίγκιπας των Τανγκ, Λι Γουάν παίρνει την εξουσία και με το όνομα Κάτσοου ειρηνεύει την Κίνα.
  • Ο γιός του Ταϊτσούνγκ τον αναγκάζει να παραιτηθεί και παίρνει την εξουσία. Αυτός κυβερνά σύμφωνα με το ιδεώδες του κομφουκιανισμού, αποδυναμώνει την εξουσία του στρατού και δημιουργεί πολιτοφυλακές. Επίσης δημιουργεί αποτελεσματική διοίκηση για ένα κράτος 50.000.000 κατοίκων.
  • Το 620 μ.Χ εκμεταλλεύεται τοπική εξέγερση και σφάζει του ανατολικούς Τούρκους, θα ακολουθήσουν οι δυτικοί. Έτσι η Κίνα ελέγχει πάλι τον αρχαίο δρόμο του μεταξιού.                  

    Ο Δρομος του Μεραξιού

    Ο Δρομος του Μεραξιού

  • Υπήρξε ανεκτικός με όλες τις θρησκείες (χριστιανισμό, Ζωροαστρισμό), όχι όμως και με το βουδισμό τον οποίο θεωρούσε κίνδυνο για την εξουσία του.
  • Επιτίθεται στο Κονγουργιό, όπου όπως κι ο πατέρας του γνωρίζει την ήττα, έτσι απομονώνεται πολιτικά και πεθαίνει το 649 μ.Χ.
  • Τον διαδέχεται ο γιος του, αλλά στην πραγματικότητα την εξουσία ασκεί η αυτοκράτειρα Ου. Με δική της παρώθηση, η Κίνα δημιουργεί εκπληκτική επέκταση στην κεντρική Ασία και υποτάσσει το Κονγκουργιό.
  • Το 684 μ.Χ μεταφέρει την πρωτεύουσα στο Λουογιανγκ.
  • Το 691 μ.Χ παίρνει επίσημα το τίτλο της αυτοκράτειρας και κυβερνά τυραννικά. Κάνει το βουδισμό επίσημη θρησκεία. Όταν αρρωσταίνει εκθρονίζεται από τους Ουέι και πεθαίνει το 705 μ.Χ.
  • Ο Σνατσούνγκ παλινορθώνει τους Τανγκ. Υπό την ηγεμονία του η Κίνα γνωρίζει το χρυσό της αιώνα. Τέχνες και γράμματα ανθούν, ενώ έχουμε την εμφάνιση του πρώιμου κινέζικου δράματος. Ξένοι διαφόρων ειδικοτήτων συρρέουν στην Κίνα.
  • Ωστόσο η βαριά φορολογία για την προστασία των συνόρων από τους Τούρκους δεν αποδίδει κι έτσι δημιουργούνται οικονομικά προβλήματα. Στην αυλή γίνονται δολοπλοκίες για τη θέση του πρωθυπουργού και όταν ο στρατηγός Αν Λουσάν δεν καταφέρνει να πάρει τη θέση εξεγείρεται και βαδίζει εναντίον της πρωτεύουσας.
  • Ο αυτοκράτορας εγκαταλείπει την Τσανγκάν και εγκαθιστά την εξόριστη αυλή του στο Τσενγκιού.
  • Στο Τσανγκάν ο Αν Λουσάν δημιουργεί τη δυναστεία των Μεγάλων Γιεν το 755 μ.Χ, αλλά τον επόμενο χρόνο δολοφονείται από το γιο του. Ακολουθεί περίοδος ταραχών και εμφυλίων πολέμων και τελικά επικρατούν οι κυβερνητικοί.
  • Ο αυτοκράτορας επιστρέφει στη Τσανγκάν και πεθαίνει το 762 μ.Χ.
  • Τον διαδέχεται ο γιός του Ταϊτσούνγκ αλλά οι στρατιωτικοί έχουν αποκτήσει μεγάλη δύναμη και κυβερνούν σαν αντιμαχόμενοι ηγεμονίσκοι.
  • Οι Τανγκ παρέμειναν στην εξουσία μέχρι το 906 μ.Χ αλλά έχοντας μπει σε παρακμή.

           Κάποια συμπεράσματα:

Η Κίνα μεταξύ 7ου και 9ου αιώνα θα μείνει ενωμένη από τη δυναστεία των Σούι αρχικά, αλλά κυρίως υπό την δυναστεία των Τάνγκ. Αυτήν την περίοδο εκτός από τα δημόσια έργα και τις μεταρρυθμίσεις, η Κίνα θα γνωρίσει και πολιτιστική άνθηση και θα προσελκύσει ανθρώπους των γραμμάτων και όχι μόνο απ’ όλο τον γνωστό κόσμο

         

                                 Σταχυολόγηση σημαντικών ιστορικών στιγμών της περιόδου:   1.000-1.100 μ.Χ

Δυναστεία των Σονγκ κατά τον 12ο αι.

Δυναστεία των Σονγκ κατά τον 12ο αι.

         Η ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΤΩΝ ΣΟΝΓΚ

  • Τον 11ο μ.Χ αιώνα, στην κορυφή της Κινέζικης ιεραρχίας βρίσκεται η δυναστεία των Σονγκ, με πρωτεύουσα το Καϊφένγκ που έχει κοσμοπολίτικο χαρακτήρα και ευημερεί.
  • Την ίδια εποχή, εκτός της Κίνα κυριαρχούσε ο τύπος του στρατιωτικού, ο οποίος υπέτασσε τους λιγότερο ισχυρούς, ασκώντας ωμή βία.
  •         ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΠΟΥ ΛΑΜΒΑΝΑΝ ΧΩΡΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΠΕΡΙΟΔΟ  
  •        
  •   Στην δυτική Ευρώπη, κατά τα προηγούμενα 200 χρόνια, οι πληθυσμοί γνώριζαν:
  1. Τις επιθέσεις των Βίκινγκ από το βορρά.
  2. Την πίεση των Μαγυάρων από τα ανατολικά.
  3. Τις επιδρομές των Αράβων από τα ορμητήριά τους στην Ισπανία και τη βόρειο Αφρική.
  • Κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι άνθρωποι στράφηκαν για προστασία στον τοπικό Βαρόνο, αλλά με την υποχρέωση να δεχτούν τους όρους που αυτός έθετε. Με αυτόν τον τρόπο γεννήθηκε ο φεουδαλισμός στην πιο σκληρή μορφή του.
  • Στο Ισλάμ, η κεντρική εξουσία εξασθενεί, με αποτέλεσμα το χαλιφάτο των Αβασσιδών, υπό τον Χαρούντ αλ Ρασίντ, κατακερματίζεται σε πολυάριθμες, ημιανεξάρτητες, τοπικές δυναστείες.
  • Στην Κίνα, ο πολιτισμός των Τανγκ καταρρέει.
  • Στην Ινδία, η περιοχή είναι οικονομικά και πολιτιστικά αναπτυγμένη, αλλά πολιτικά είναι διαιρεμένη.
  • Στο Βυζάντιο, η αυτοκρατορία ακμάζει στην ανατολική Μεσόγειο.
  • Από το 1.000 μ.Χ, η κατάσταση άρχισε να μεταβάλλεται
  • Οι Άραβες αναχαιτίζονται.
  • Οι Μαγυάροι ηττώνται στο Λέχφελντ, από τον Γερμανό αυτοκράτορα και το 955 μ.Χ εγκαθίστανται στην Ουγγαρία.
  • Οι Βίκινγκ ριζώνουν σε χώρες που άλλοτε λεηλατούσαν: οι Νορμανδοί στη βόρειο Γαλλία, οι Ρως στη Ρωσία κ.λ.π.
  • Στο Ισλάμ, αρχίζει η επέλαση των Σελτζούκων Τούρκων, οι οποίοι καταλαμβάνουν τη Βαγδάτη και στη Μέση Ανατολή επιβάλουν τάξη και σχετική πολιτική ενότητα.
  • Στη νότια Ινδία, ιδρύεται μια ινδουιστική αυτοκρατορία από 2 μεγάλους πολεμιστές αυτοκράτορες του λαού των Τσόλα.
  • Στην Κίνα: Το 960 μ.Χ οι Σονγκ αποκαθιστούν σταθερή κεντρική εξουσία, που είχε χαθεί μετά την κατάρρευση των Τανγκ.
  • Η αυτοκρατορία ευημερεί, η οικονομία είναι ανθηρή, παρουσιάζεται εκλέπτυνση και πολιτισμός.
  • Ο πληθυσμός από 60.000.000, το 1.100 μ.Χ ανέρχεται στα 100.000.000 και η κοινωνία γίνεται πιο εμπορική και αστική.
  • Η κοινωνική κινητικότητα διευρύνεται και οι αυτοκράτορες επιτρέπουν σε μεγάλο βαθμό στους υπουργούς να καθορίζουν την εθνική πολιτική.
  • Επί ενάμιση αιώνα, η Κίνα ευημερεί, υπό την ηγεσία 8 αυτοκρατόρων της δυναστείας των Σονγκ. Ωστόσο ο 8ος με το όνομα Χουτσούνγκ, χάνει το θρόνο από εισβολείς του βορρά, που καταλαμβάνουν την πρωτεύουσα Καϊφένγκ και το 1/3 των εδαφών της αυτοκρατορίας.
  • Ένας γιος του έκπτωτου αυτοκράτορα, αποκαθιστά την εξουσία και εγκαθιστά τη νέα πρωτεύουσα στο Χανγκτσόου. Έτσι ιδρύει τους νότιους Σονγκ.
  • Επί Σονγκ, οι κομφουκιανικές αντιλήψεις είναι βαθιά ριζωμένες στον κινέζικο τρόπο σκέψης. Στα κεντρικά ενδιαφέροντα της φιλοσοφίας είναι η κοινωνική υπευθυνότητα και η μέριμνα για τη λαϊκή ευημερία των υπηκόων, οι οποίοι έπρεπε να αποδέχονται τη μοίρα τους.
  • Επίσης διαδεδομένες ήταν οι ιδέες του βουδισμού και του ταοϊσμού.
  • Το 979 μ.Χ επιτυγχάνεται η επανένωση
  • Ο Ταϊτσού μειώνει τη δύναμη των ισχυρών διοικητών και θέτει το στρατό υπό απόλυτο πολιτικό έλεγχο.
  • Στο βορρά οι Σονγκ είχαν να αντιμετωπίσουν τους ισχυρούς λαούς των Χιτάν και των Τανγκούτων. Έτσι το 1004 μ.Χ οι Κινέζοι εξαγοράζουν τους Χιτάν προσφέροντας τους ετήσια αποζημίωση και το 1044 μ.Χ επιτυγχάνουν το ίδιο με τους Τανγκούτους.
  • Τον 11ο μ.Χ αιώνα, η Κίνα είχε 10 πόλεις με πληθυσμό πάνω από 1.000.000 κατοίκους. Στη νότια Κίνα αναπτύσσονται λιμάνια για τις ανάγκες του εμπορίου, ενώ βελτιώνεται και η ναυπηγική.
  • Όταν το 1012 μ.Χ η γεωργική παραγωγή καταστράφηκε από θεομηνία, η κυβέρνηση εισήγαγε νέα ανώτερη ποικιλία ρυζιού από το Βιετνάμ, με αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση της παραγωγής σε ρύζι. Παράλληλα αυξάνεται και η παραγωγή άλλων γεωργικών προϊόντων.
  • Στην οικονομία: Δημιουργήθηκε αγορά ξυλείας. Αναπτύχθηκε η βαριά βιομηχανία (σιδήρου & χάλυβα). Σημειώθηκε παραγωγή χαρτιού. Αναπτύχθηκε η νομισματική οικονομία και εμφανίστηκαν τα πρώτα χαρτονομίσματα (ειδικές κατηγορίες γραμματίων).
  • Το 40% των υπαλλήλων ήταν γόνοι άσημων οικογενειών, οι οποίοι υπήρξαν όμως κάτοχοι κάτοχοι διπλωματικών σπουδών. Το ανώτερο ανακτορικό δίπλωμα το έπαιρνε ένας ανάμεσα σε πολλές χιλιάδες ανταγωνιστές, με αυτό όμως μπορούσε να φτάσει ως τη θέση του αυτοκρατορικού συμβούλου.
  • Δημιουργήθηκαν σχολεία με βιβλιοθήκες ανοιχτές για το κοινό.
  • Στο αυτοκρατορικό συμβούλιο σημειώνεται πολιτική διαίρεση ανάμεσα σε δύο ομάδες, τους συντηρητικούς και τους μεταρρυθμιστές. Οι λόγοι της διαίρεσης αυτής ήταν: η φοροδιαφυγή των γαιοκτημόνων, η αυξανόμενη φορολογία των ακτημόνων και τα έξοδα συντήρησης του στρατού.
  • Έτσι το 1.044 μ.Χ, ο αυτοκράτορας Ρετσούνγκ στρέφεται προς τους μεταρρυθμιστές και τον ηγέτη τους, ηθικοφιλόσοφο Ραν Τσογκάν. Αυτός προτείνει αλλαγές στο σύστημα, αλλά επειδή με τις προτάσεις του κινδύνευσαν τα συμφέροντα των επενδυτών στη γεωργία, όπως και της γραφειοκρατικής εξουσίας, έπειτα από λίγα χρόνια εκδιώχθηκε μαζί με τους συνεργάτες του.
  • Το 1.069 μ.Χ ανέρχεται στην εξουσία ο ποιητής και δοκιμιογράφος Ουάνγκ Ανσί, που προτείνει μεταρρυθμίσεις με κυβερνητικό παρεμβατισμό. Οι μεταρρυθμίσεις του γνωστές ως «Νέα Πολιτική» εφαρμόστηκαν για μια επταετία από τον αυτοκράτορα Σέντσουνγκ. Όμως με το θάνατο του τελευταίου, το 1086 μ.Χ, η αυτοκράτειρα επαναφέρει τους συντηρητικούς.. Το 1.093 μ.Χ, ο αυτοκράτορας Τσετσούνγκ επαναφέρει την πολιτική του Ουάνγκ, αλλά οι συχνές αλλαγές πολιτικής πλεύσης ελάχιστα ωφέλησαν τη χώρα.
  • Συστάθηκε η Υπηρεσία Τιμητών που ερευνούσε για δωροδοκία, απάτη, διαφθορά και παρακολουθούσε ακόμα και τον ίδιο τον αυτοκράτορα. Είχε μεγάλη ισχύ και την εποχή της, αναχαιτίστηκε η διεφθαρμένη επίδραση των ευνούχων, των παλλακίδων και των ευνοούμενων.
  • Με την επέκταση της εκπαίδευσης και τις τεχνικές της τυπογραφίας, καταπολεμήθηκε ο αναλφαβητισμός. Την δεκαετία 1.040 μ.Χ ο Λι Σενγκ εφευρίσκει τα κινητά στοιχεία στην τυπογραφία, αλλά λόγω ιδιαιτερότητας της κινέζικης γλώσσας με την ύπαρξη 40.000 ξεχωριστών ιδεογραμμάτων, η τεχνική αυτή δεν επέφερε την επανάσταση που δημιούργησε στη δύση ο Γουτεμβέργιος, με την ίδια εφεύρεση, 400 χρόνια αργότερα.
  • Η σύνθεση κομφουκιανισμού, βουδισμού, ταοϊσμού, με το δόγμα νεοκομφουκιανισμου που δημιούργησε παρέμεινε επί αιώνες η κύρια ιδεολογία της Κίνας.
  • Επίσης σημειώθηκαν επιτεύγματα στις εικαστικές τέχνες και την κεραμική.
  • Το 1.101 μ.Χ ανέρχεται στο θρόνο ο τελευταίος Σονγκ αυτοκράτορας, Χουιτσούνγκ, που υπήρξε γενναιόδωρος υποστηρικτής των τεχνών
  • Το 1.122 μ.Χ συμμαχεί με τις νεοεμφανιζόμενες φυλές των Τσουρτσένων της δυτικής Μαντζουρίας, επιτίθεται εναντίον των Χιτάν και εξαφανίζει το κράτος τους.
  • ‘Όμως 4 χρόνια αργότερα, καθώς ο ανασχετικός παράγοντας των Χιτάν είχε εξαλειφθεί, οι Τσουρτσένοι πολιορκούν και καταλαμβάνουν το Καϊφένγκ και αποσύρονται αποσπώντας τεράστια αποζημίωση.
  • Το 1.127 μ.Χ όταν οι Κινέζοι αδυνατούν να καταβάλουν τα λύτρα, οι Τσουρτσένοι λεηλατούν το Καϊφένγκ και αιχμαλωτίζουν τον
    Άποψη του Σινικού τείχους

    Άποψη του Σινικού τείχους

     αυτοκράτορα, ο οποίος πεθαίνει κατά τη διάρκεια της αιχμαλωσίας.

  • Ωστόσο, οι νότιοι Σονγκ θα εξακολουθήσουν να ευημερούν στη νότια Κίνα έως τον 13ο μ.Χ αιώνα, οπότε στη χώρα θα εισβάλουν οι Μογγόλοι.

              Κάποια συμπεράσματα:

  1. Τον 11ο μ.Χ αιώνα, η Κίνα των Σονγκ ευημερεί. Παρουσιάζεται αισθητική εκλέπτυνση και πολιτισμός, ενώ η κοινωνία γίνεται πιο αστική και εμπορική. Χαρακτηριστικό είναι πως τον 11ο αι. Η Κίνα είχε 10 πόλεις με πληθυσμό 1.000.000. Αναπτύσσεται η νομισματική οικονομία και έχουμε την εμφάνιση των πρώτων χαρτονομισμάτων με τη μορφή χρεογράφων. Επίσης η αγροτική παραγωγή αυξάνεται, αναπτύσσεται βαριά βιομηχανία (σιδήρου και χάλυβα). Η κοινωνική κινητικότητα διευρύνεται και το 40% των υπαλλήλων ήταν γόνοι άσημων οικογενειών, κάτοχοι διπλωματικών σπουδών, ενώ δημιουργήθηκαν βιβλιοθήκες για το λαό. Δημιουργούνται λιμάνια για τις ανάγκες του εμπορίου και βελτιώνεται η ναυπηγική. Εφευρίσκεται η τυπογραφία με κινητά στοιχεία.
  2. Στην κοινωνία ριζωμένες είναι οι αντιλήψεις του κομφουκιανισμού, ενώ η ανάμιξή του με ιδέες του βουδισμού και του ταοϊσμού θα παραμείνει για αιώνες η κύρια ιδεολογία της Κίνας.
  3. Η εισβολή βόρειων λαών, επιφέρει την κατάληψη της πρωτεύουσας Καϊφέγκ και του 1/3 των εδαφών της Κίνας. Ωστόσο στο νότο θα συνεχίσει η δυναστεία των νότιων Σονγκ.
Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: