Skip to content

ΑΡΧΑΙΑ ΑΙΓΥΠΤΟΣ από 3.000 π.Χ. -1.300 μ.Χ (έλευση του Ισλάμ)

05/08/2013

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΦΑΡΑΩ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΣΛΑΜΙΚΗ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΤΩΝ ΜΑΜΕΛΟΥΚΩΝ

ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΣΗ ΠΕΡΙΟΔΟΥ: 3.000-1.500 π.Χ

Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΩΝ ΦΑΡΑΩ                                                                                                                    

Χάρτης της αρχαίας Αιγύπτου

Χάρτης της αρχαίας Αιγύπτου

  • Το 3.000 π.Χ στην Αίγυπτο παρουσιάζεται πολιτική σταθεροποίηση και θα ακολουθήσουν 29 δυναστείες Φαραώ.
  • Μαζί με τους Φαραώ θάβονταν και πολυπληθείς υπηρέτες και στη συνέχεια μόνο συγγενείς.
  • Κατασκευή πυραμίδων ως βασιλικών τάφων.
  • Ο Φαραώ πηγή δικαιοσύνης καθώς δεν υπήρχε εθιμικό δίκαιο ή ποινικός κώδικας.
  • Από τα πιο συγκεντρωτικά κράτη που υπήρχαν και η εμφάνιση απίστευτης γραφειοκρατίας. Καθώς το φορολογικό σύστημα ήταν πολύπλοκο βασισμένο στις πλημμύρες του Νείλου.
  • Αυστηρά στρωματοποιημένη κοινωνία. Απουσία εμπορικής τάξης
  • Διάδοση της γραφής με τη βοήθεια του πάπυρου.
  • Απ’ όλες τις θρησκείες των πρώτων πολιτισμών η Αιγυπτιακή υπήρξε η πιο φιλάνθρωπη, ελαστική γενναιόδωρη.
  • Το εξωτερικό εμπόριο βρίσκεται αποκλειστικά στα χέρια του Φαραώ.
  • Δεν ανέπτυξαν στρατιωτική τεχνολογία.
  • Το 1.650 π.Χ εισέρχονται οι Ασιάτες πολεμιστές Υξώς και καταλαμβάνουν την Κάτω Αίγυπτο (βόρεια).

Κάποια συμπεράσματα :

  1. Σε σύγκριση με τον πολιτισμό της Σουμερίας μπορούμε να διαπιστώσουμε πως ο Αιγυπτιακός πολιτισμός υπήρξε πιο συγκεντρωτικός. Ο Φαραώ εκτός από εκπρόσωπος του θεού συγκεντρώνει στα χέρια του το εμπόριο με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ανεξάρτητη εμπορική τάξη, επίσης είναι η πηγή δικαιοσύνης λόγω έλλειψης δικαίου. Πιθανά αυτή η ισχυρά εδραιωμένη εξουσία είναι που επιτρέπει στη θρησκεία να έχει πιο φιλεύσπλαχνο πρόσωπο, εφόσον ανώτατος εκπρόσωπος της επί της γης είναι ο ίδιος ο Φαραώ, κάτι που ίσως βοηθά το προφίλ του. Όπως και στην Μεσοποταμία έτσι κι εδώ έχουμε την επανάληψη ορισμένων επιτευγμάτων (γραφή, γεωργία κ.λ.π) αλλά και όμοιες αρνητικές επιπτώσεις (ταξική διαστρωμάτωση, ανθρωποθυσίες, κλ.π).

 

            ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΣΗ ΠΕΡΙΟΔΟΥ: 1.500-600 π.Χ

     

ΑΜΩΣΙΣ: ΑΠΕΛΈΥΘΕΡΩΤΗΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ

ΑΜΩΣΙΣ: ΑΠΕΛΈΥΘΕΡΩΤΗΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ

       Η ΑΙΓΥΠΤΟΣ ΣΕ ΑΚΜΗ.

  • Γύρω στο 1.700 π.Χ το Σημιτικό φύλο Υξώς καταλαμβάνει τη Βόρειο Αίγυπτο και την Μέμφιδα. Οι κατακτητές γοητεύονται από τον πολιτισμό των κατακτημένων αλλά εισάγουν και δικές τους καινοτομίες όπως στην τεχνική ύφανσης και στη μουσική.
  • Το 1.573 π.Χ οι Αιγύπτιοι εξεγείρονται υπό την ηγεσία του Κάμωσις αρχικά και του Άμωσις στη συνέχεια. Καταδιώκουν τους Υξώς και καταλαμβάνουν την πρωτεύουσά τους Άβαρις.
  • Οι Αιγύπτιοι εκστρατεύουν στη Μ. Ασία και αποσπούν φόρους υποτέλειας από διάφορα βασίλεια, επίσης αποκρούουν τους ισχυρούς Μιτανούς.
  • Ανακτούν τη Νουβία στα νότιά τους.
  • Η πριγκίπισσα Χάτσεψουτ σφετερίζεται τον Αιγυπτιακό θρόνο, οικειοποιούμενη τους Φαραωνικούς τίτλους και παριστάνοντας όπου οι περιστάσεις το απαιτούσαν τον άντρα. Ωστόσο θεωρείται ικανή ηγερία που σύναψε κερδοφόρες εμπορικές συμφωνίες.
  • Ο Τούθμωσης ο Γ’ την ανατρέπει. Κατόπιν, το 1.483 κατακτά την πρωτεύουσα των Χαναναίων Μεγιδώ. Έτσι υπό τον έλεγχο της Αιγύπτου περνούν η Βόρειος Παλαιστίνη και η Νότια Συρία. Κατόπιν κατακτά λιμάνια της Φοινίκης και επιτίθεται στους Μιταννούς. Μετά τη νίκη του, ορίζεται μεταξύ τους σύνορο ο Ευφράτης.
  • Η Αιγυπτιακή κοινωνία της εποχής φαίνεται να ακμάζει και οι πολίτες επιδίδονται συχνά σε γλέντια και γιορτές.
  • Όταν Φαραώ αναλαμβάνει ο Ακενατών τη θέση του θεού Άμμων – Ρα στην κορυφή της ιεραρχίας των Αιγυπτιακών θεοτήτων καταλαμβάνει ο Άτων. Ωστόσο, ο πρώτος αποκαθίσταται αργότερα, μετά το θάνατο του Ακενατών.
  • Όταν η Αιγυπτιακή αυτοκρατορία εισέρχεται σε περίοδο παρακμής οι Ασσύριοι αρπάζουν τις κατακτήσεις της στην Μ. Ασία.
  • Χαρακτηριστικό σημάδι της φθοράς είναι πως στο θρόνο του Φαραώ καταφέρνουν να αναρριχηθούν: Νούβιοι, Λίβυοι και ένας Αιθίοπας.
  • Στο τέλος του 6ου αιώνα με την κάθοδο των Περσών η αυτοκρατορία τους σβήνει.

Κάποια συμπεράσματα:

  1. Παρά την εισβολή των Υξώς ο Αιγυπτιακός πολιτισμός επιδεικνύει μια αξιοσημείωτη σταθερότητα. Εκτός του ότι γοήτευσαν τους εισβολείς, στην συνέχεια καταφέρνουν να τους εκδιώξουν. Έτσι ξεκινά μια καινούρια περίοδος κυριαρχίας των Αιγυπτίων στην περιοχή, που συνοδεύεται και με επέκταση στην Μ. Ασία και την Νουβία στα νότια. Την ίδια στιγμή στο εσωτερικό φαίνεται πως πραγματοποιείται υλική πρόοδος που βασίζεται αφενός στους φόρους υποτέλειας αφετέρου στο εμπόριο. Εξάλλου οι αλλαγές στη θρησκευτική ζωή που φτάνει μέχρις του σημείου θεοί να χάνουν τη δύναμή τους προς όφελος κάποιου άλλου, αντανακλούν μάλλον την εσωτερική διαπάλη ανάμεσα σε ισχυρές κοινωνικές ομάδες. Τελικά για μια ακόμη φορά η Αίγυπτος εισέρχεται σε περίοδο παρακμής που έχει σαν αποτέλεσμα να χάσει τα εδάφη της Μ. Ασίας από τους Ασσύριους αρχικά και κατόπιν να δεχτεί μια ακόμη εισβολή, των Περσών αυτή τη φορά και η αυτοκρατορία τους να σβήσει.

 

     

 ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΣΗ ΠΕΡΙΟΔΟΥ:  600-400 π.Χ

Καμβύσης Β΄: ΚΑΤΕΛΑΒΕ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ

Καμβύσης Β΄: ΚΑΤΕΛΑΒΕ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ      

  • 120.000 χιλιάδες εργάτες πεθαίνουν στην προσπάθεια διάνοιξης διώρυγας που θα ενώνει Νείλο και Ερυθρά θάλασσα. Το έργο ήταν έμπνευση του Φαραώ της Αιγύπτου Νεκώς Β’ (610-595 π.Χ)
  • Ο διάδοχος του Κύρου Καμβύσης καταλαμβάνει την Αίγυπτο.
  • Ο γιός του Δαρείου Ξέρξης αφού καταπνίγει εξεγέρσεις σε Αίγυπτο και Βαβυλώνα το 481

           

 

 

Ο ιδρυτής της Δυναστείας, Πτολεμαίος Α', κατά την Ελληνιστική περίοδο

Ο ιδρυτής της Δυναστείας, Πτολεμαίος Α’, κατά την Ελληνιστική περίοδο

ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΣΗ ΠΕΡΙΟΔΟΥ: 400 π.Χ-200 μ.Χ   

Ο Αλέξανδρος ο Μέγας, κατευθύνεται στην Αίγυπτο όπου του επιφυλάσσεται υποδοχή θεού

  • Η Αίγυπτος υπό τον Πτολεμαίο.

Οι Πτολεμαίοι με πρωτεύουσα την Αλεξάνδρεια, αναζωογονούν τέχνες, πολιτισμό και επιστήμες (Ευκλείδης, Ερατοσθένης, Αρχιμήδης). Στην αυτοκρατορία θα υπάρξουν 2 κυρίως τάξεις, η αριστοκρατία και οι αγρότες

Περίπου 31 π.Χ ο Οκτάβιος στο εξωτερικό: προσαρτεί την Αίγυπτο (πολύτιμη για το σιτάρι της),

 

 

            ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΣΗ ΠΕΡΙΟΔΟΥ:     600-800 μ.Χ

  • Το 642 μ.Χ Όλη η Αίγυπτος – που αποτελούσε Βυζαντινή επαρχία – περνάει στα χέρια των Αράβων και πλήθος κόσμου τους υποδέχεται σαν ελευθερωτές. Σημαντική υπήρξε η διαμάχη που είχε ξεσπάσει μεταξύ του Βυζαντίου και του τοπικού Κόπτη Πατριάρχη. Το πέρασμα στη μουσουλμανική κυριαρχία έγινε στις περισσότερες περιπτώσεις ομαλά. Ο κόσμος δεν υποχρεώνονταν να ενταχθεί στο Ισλάμ και μπορούσε να διατηρεί τους δικούς του νόμους. Επίσης η φορολογία ήταν σε γενικές γραμμές μικρότερη, ενώ οι τοπικοί διοικητές παρέμειναν στις θέσεις τους υπό επιτήρηση. Επίσης οι νόμοι εφαρμόζονταν με αυστηρότητα.

       

               ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΣΗ ΠΕΡΙΟΔΟΥ:   1.000-1.100 μ.Χ

χάρτης της δυναστείας των Φατιμιδών

χάρτης της δυναστείας των Φατιμιδών

Στην Αίγυπτο κυβερνά η σιίτικη δυναστεία των Φατιμιδών

  • οι Φατιμίδες του Καΐρου, που ισχυρίζονταν ότι κατάγονταν από την κόρη του προφήτη Φατιμά. Ήταν ηγέτες της Σια, δηλαδή μερίδας που επί αιώνες είχαν αφομοιώσει στοιχεία κι από άλλες εκτός Ισλάμ λατρείες, κυρίως από το χριστιανισμό και από το ζωροαστρισμό. Για τους σιίτες, η γραμμή της διαδοχής περνούσε από το σύζυγο της Φατιμά Αλή και μερικοί πρέσβευαν ότι ο φόνος των απίστων αποτελούσε θρησκευτικό καθήκον.

Οι Φατιμίδες τον 10ο μ.Χ αιώνα φτάνουν στο απόγειό τους.

Οι Φατιμίδες μετά τον εμφύλιο που άρχισε το 1060 μ.Χ απ’ τους κύκλους του στρατού, κυβερνιόνταν από δυναστεία Αρμενίων μουσουλμάνων που κατάγονταν από δούλους. Η Συρία (Συρία, Ιορδανία, Λίβανος, Ισραήλ), που περιλάμβανε ισχυρά εμπορικά κέντρα, ήταν πότε στα χέρια των Αβασσιδών και πότε στων Φατιμίδων

 

          ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΣΗ ΠΕΡΙΟΔΟΥ:    1.100-1.200 μ.Χ

Το 1.168 μ.Χ, ο Σαλαντίν γίνεται αντιβασιλιάς της Αιγύπτου των Φατιμιδών και κυβερνά ως αντιπρόσωπος του Νουρεντίν, έτσι οι Φατιμίδες της Αιγύπτου πέφτουν και η Αίγυπτος έχουν σουνίτικη διοίκηση. Ενώ το 1.171 μ.Χ καταλαμβάνεται και η Υεμένη

       

 ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΣΗ ΠΕΡΙΟΔΟΥ:    1.200-1.300 μ.Χ

Στο τέλος του 13ου αιώνα, οι χώρες που βρίσκονταν υπό την εύθραυστηη κυριαρχία του Σαλαντίν, πέρασαν τελικά υπό το συγκεντρωτικό έλεγχο των Μαμελούκων της Αιγύπτου

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: