Skip to content

ΕΚΑΤΟ ΧΡΟΝΙΑ ΜΟΝΑΞΙΑ – ΓΚ. ΓΚ. ΜΑΡΚΕΣ

04/08/2013

ΕΚΑΤΟ ΧΡΟΝΙΑ ΜΟΝΑΞΙΑ – ΓΚ. ΓΚ. ΜΑΡΚΕΣ (εκδ Λιβάνης- Νέα Σύνορα)

100 ΧΡΟΝΙΑ

Σε αυτό το υπέροχο μυθιστόρημα του Κολομβιανού νομπελίστα συγγραφέα Γκ. Γκ. Μαρκές το μαγικό και το ρεαλιστικό δένονται έντεχνα μεταξύ τους, δημιουργώντας μια καταπληκτική ιστορία. Νόθες εκλογές που εξάπτουν τα πάθη αλλά και ανάληψη στον ουρανό της πιο ωραίας και ερωτικής γυναίκας που πέρασε από τη γη. Αιματηροί εμφύλιοι πόλεμοι διαδραματίζονται την ίδια στιγμή που θυελλώδεις έρωτες ανθρώπων προκαλούν εντυπωσιακή αύξηση γεννήσεων μεταξύ των ζώων. Σφαγές εργατών από την εταιρία μπανάνας και παράλληλα εισαγωγή της αλχημείας και άλλων μαγικών εφευρέσεων από τους πολυμήχανους τσιγγάνους

Μέσα σ` αυτό το κλίμα η σοφή υπέρ αιωνόβια Ούρσουλα, μητέρα της γενιάς των Μπουεδνία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η ιστορία κάνει κύκλους, καθώς ορισμένα περιστατικά επαναλαμβάνονται από γενιά σε γενιά από διαφορετικούς ανθρώπους και καταστάσεις. Ωστόσο όπως παρατηρεί ο συγγραφέας «σε ορισμένα σημεία ο χρόνος σκοντάφτει, μπορεί να σπάσει και να παραμείνει έτσι αναλλοίωτος».

Ο Μαρκές με μεγάλη επιδεξιότητα μας δίνει την τραγική μοίρα της Κολομβίας μέσα από την συναρπαστική ιστορία έξι διαδοχικών γενεών της οικογένειας Μπουεδνία και ταυτόχρονα ένα από τα καλύτερα μυθιστορήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας για το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα τουλάχιστον.

ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ ΠΛΟΚΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

  • Οι συνεχείς αναφορές για τις τελευταίες σκέψεις του Συνταγματάρχη Αουρελιάνο Μπουεδνία μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα προοικονομούν το τραγικό του τέλος , ωστόσο στην εξέλιξη της ιστορίας το σκηνικό ανατρέπεται ευχάριστα καθώς ο Μαρκές μας αποκαλύπτει πως ο ήρωας πέθανε σε βαθιά γεράματα αφού γλίτωσε από απόπειρες δολοφονίας , ενέδρες και ένα εκτελεστικό απόσπασμα .
  • Η σκληρότητα που επιδεικνύει ο Αρκάδιο σαν διοικητής του Μακόντο αναγκάζει την Ούρσουλα να πάρει την κατάσταση στα χέρια της με δυναμικό τρόπο . Μπροστά στην οργή της ο αυταρχισμός και η βιαιότητα του Αρκάδιο αποδεικνύονται αναποτελεσματικά μέσα επιβολής της εξουσίας του και τρέπεται σε φυγή . Με μία έννοια ο Μαρκές μέσα στη δίνη και την απανθρωπιά του εμφύλιου πολέμου αντιπαραθέτει την σοφία και σωφροσύνη της μητριαρχίας .
  • Στην εκτέλεση του Αρκάδιο από τους συντηρητικούς ο Μαρκές αφήνει να φανούν οι αντιφάσεις του ήρωα.. Ενδόμυχοι υπαρξιακοί φόβοι υποχωρούν για να φανερωθούν με ένταση τη στιγμή της εκτέλεσης σε βαθμό μάλιστα που ο Αρκάδιο να ουρήσει ωστόσο ακόμα και σε αυτή την κατάσταση βρίσκει το κουράγιο να χλευάσει τους εχθρούς του .
  • Στη μυστηριώδη και ανεξιχνίαστη δολοφονία του Χοσέ Αρκάδιο έχουμε άλλη μια φορά την εμφάνιση του μαγικού κατ’αρχήν με την ροή του αιματός του που αφού διασχίσει μεγάλο μέρος του χωριού θα καταλήξει στο πατρικό του σπίτι όπου θα οδηγήσει τη μητέρα του στον τόπο του εγκλήματος . Επίσης η χαρακτηριστική μυρωδιά από μπαρούτι που αναδίνει το σώμα του δε θα αναχαιτιστεί παρά πολλά χρόνια αργότερα .
  • Η σχέση του πατριάρχη της οικογένειας Χ.Αρκάδιο Μπουεδνία με το θύμα του Αγκιλάρ είναι χαρακτηριστική καθώς ο τελευταίος ενώ αρχικά τον καταδιώκει αναγκάζοντας τον να εγκαταλείψει την πατρίδα του στη συνέχεια μοιάζει να συμφιλιώνεται με το φονιά του μέχρι που στο τέλος τον «καλεί» κοντά του.
  • Στο θάνατο του Χ. Αρκάδιο Μπουεδνία έχουμε άλλη μια παρεμβολή της μαγείας καθώς ακολουθεί μια βροχή από λουλούδια που προκαλεί ασφυξία στα ζώα του χωριού και αναγκάζει τους κατοίκους του Μακόντο να ανοίξουν δρόμο ανάμεσά τους .
  • Μέσα στη δίνη του εμφυλίου πόλεμου ο Μαρκές δίνει γλαφυρά την αλλαγή στο χαρακτήρα του ιδεαλιστή Αουρελιάνο Μπουέδνια την έκπτωση των ιδανικών και τον εκφυλισμό της επανάστασης σε ένα παιχνίδι εξουσίας . Η κατάσταση θα αλλάξει μόνο μετά από παρέμβαση της Ούρσουλα . Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια του έντιμου αντίπαλου και φίλου Στρατηγού Μονκάδα λίγο πριν εκτελεστεί και ενώ αντιλαμβάνεται ότι ο Συνταγματάρχης έχει γίνει όμοιος με ότι πολεμούσε «Κανένα ιδανικό δεν αξίζει τέτοια ταπείνωση» .
  • Η Ούρσουλα , μητέρα και γυναίκα , διαδραματίζει για μια ακόμα φορά πρωταγωνιστικό ρόλο στις εξελίξεις . Αρχικά καθώς προσπαθεί ανεπιτυχώς να σώσει το Μονκάδα από το εκτελεστικό απόσπασμα και στη συνέχεια καθώς αποτρέπει τον υιό της να εκτελέσει το φίλο του απειλώντας τον πως αντο πράξει έπειτα η ίδια θα τον σκοτώσει με τα ίδια της τα χέρια . Η καταλυτική παρέμβαση της έχει ως αποτέλεσμα την αφύπνιση του Συνταγματάρχη και την απόφαση του να δέσει τέλος στο πόλεμο .
  • Οι δίδυμοι αδερφοί Σεγούνδο (Αουρελιάνο και Αρκάδιο) επικοινωνούν τηλεπαθητικά ωστόσο όταν μεγαλώνουν αναπτύσσουν διαφορετικούς χαρακτήρες παρά την αρχική τους ταύτιση.
  • Ο Αουρελιάνο Σεγούνδο επικοινωνεί και αναπτύσει σχέση με τον νεκρό τσιγγάνο Μελκιάδες .
  • Η Πέτρα Κόρτες γίνεται ερωμένη του Αουρελιάνο Σ. Αφού πριν είχε σχέση και με τον αδελφό του λόγω μπερδέματος και χάρη σε αυτήν και τον ερωτισμό της τα ζώα γεννούν ακατάπαυστα κάνοντας τον Αουρελιάνο πλούσιο .
  • Η Φερνάντα νόμιμη σύζυγος του Αουρελιάνο έχει ανατραφεί προορισμένη να γίνει βασίλισσα και λόγω του χαρακτήρα της επιφέρει αλλαγές στον τρόπο ζωής της οικογένειας . Ο πατέρας της δε αποστέλλει στην κόρη του ταχυδρομικά το ίδιο του το πτώμα .
  • Στο μυαλό της Ούρσουλα περνάει ξαφνικά η ιδέα πως ο χρόνος προχωράει σε κύκλους καθώς σκέφτεται την ιστορία της οικογενείας της . Αυτό ίσως είναι και το κεντρικό σημείο του έργου . (χρειάζεται ανάπτυξη) .
  • Η ωραία Ρεμέδιος είναι άλλος ένας χαρακτήρας που συγκεντρώνει «μαγικά» χαρακτηριστικά καθώς είναι εντυπωσιακά όμορφη και οδηγεί τους άντρες να την ερωτευτούν πολλές φορές με μοιραία αποτελέσματα. Η εξήγηση που δίνει ο Μαρκές είναι πως η ιδιότητα της Ρεμέδιος οφείλετε στην χαρακτηριστική μυρωδιά του σώματος της η οποία γίνεται αντιληπτή από τρίτους ακόμα και αρκετό καιρό από το πέρασμα της από το χώρο .
  • Η εισβολή της εταιρείας Μπανάνας στο Μακόντο αποτελεί στην ουσία τον καπιταλιστικό μετασχηματισμό της μικρής και απλής κοινωνίας. Τα αποτελέσματα θα είναι συνταρακτικά .
  • Αξιοπρόσεκτη είναι η διαπίστωση της Ούρσουλα σε βαθιά γεράματα πως ο γιος της Αουρελιάνο δεν κατάφερε να αγαπήσει ποτέ του ούτε καν τα παιδιά του σε αντίθεση με την Αμαράντα που αν και τη θεωρούσε σκληρή λόγω της στάσης της με τους άντρες τώρα την βλέπει σαν το πιο τρυφερό πλάσμα του κόσμου γιατί κατανοεί πως ο λόγος για αυτή τη στάση είναι πως δείλιαζε μπροστά στο έντονο συναίσθημα του έρωτα . Είναι επίσης εντυπωσιακό πως αντιμετωπίζει την τύφλωση που  δεν το εξομολογείται σε κανένα αντίθετα οξύνει την παρατηρητικότητα της και τις άλλες αισθήσεις για να αντεπεξέλθει.
  • Ο Συν/χης Αουρελιάνο πεθαίνει αφού έχει δει ένα τσίρκο που του θυμίζει τη μοναδική ανάμνηση των παιδικών του χρόνων και μέσα σε απόλυτη μοναξιά .
  • Η Αμαράντα ακόμα και τα τελευταία χρόνια της ζωής της διατηρεί απύθμενο μίσος για τη Ρεβέκα σε βαθμό που να εύχεται να μην πεθάνει προτού δει το θάνατο της δεύτερης φτάνει μάλιστα στο σημείο να κεντάει το σάβανό της με τέτοια φροντίδα που τα αποτελέσματα θα ήταν ίδια αν το έκανε από μεγάλη αγάπη . Ωστόσο ο θάνατος τής εμφανίζεται με γυναικεία μορφή και της ζητάει να κεντήσει το δικό της σάβανο και όταν το τελειώσει θα πεθάνει , έτσι η Αμαράντα προετοιμασμένη για το γεγονός καλεί τους κατοίκους του Μακόντο να της δώσουν γράμματα για τους νεκρούς τους που θα τους τα πάει η ίδια σαν επανόρθωση για τα λάθη της ζωής της .Αντιμετωπίζει το θάνατο με απόλυτη ηρεμία και χωρίς κανένα φόβο .
  • Στον έρωτα της Μεμέ με τον Μαουρίσιο Μαμπλιόνα έχουμε άλλο ένα δείγμα μαγικού ρεαλισμού καθώς τον δεύτερο τον ακολουθούν παντού πεταλούδες προδίδοντας με αυτό τον τρόπο την παρουσία του .
  • H εταιρία μπανάνας φέρνει την καταστροφή καθώς αρνείται τα δικαιώματα των εργατών και μακελεύει πάνω από 3000 από αυτούς . στη συνέχεια προκαλεί παρατεταμένη καταστροφική βροχή που διαρκεί 4 χρόνια 11 μήνες και 2 μέρες . Τελικά αποσύρεται καλύπτοντας κάθε ίχνος από την καταστρεπτική της παρουσία .
  • Ο θάνατος της Ούρσουλα μητέρας της γενιάς προκαλεί σύγχυση στη φύση .
  • Εμφανίζεται ένα τέρας που μοιάζει με αρρωστιάρη άγγελο αλλά παγιδεύεται και θανατώνεται .
  • Το Μακόντο παραδίδεται στη λήθη που επιβάλλεται αμείλικτα ενώ ακολουθεί και ο θάνατος της υπεραιωνόβιας Πιλάρ Τενέρα .
  • Οι δίδυμοι Αουρελιάνο και Αρκάδιο πεθαίνουν ταυτόχρονα και λόγω της ομοιότητάς τους θάβουν μπερδεμένα αποκαθιστώντας ίσως το λάθος που είχε γίνει από την παιδική τους ηλικία .
  • Ο συγγραφέας αναπτύσσει την ιδέα ότι ο χρόνος σκοντάφτει και έτσι σε ορισμένα σημεία μπορεί να σπάσει και να παραμείνει έτσι αναλλοίωτος .
  • Η Αμαράντα Ούρσουλα και ο Αουρελιάνο Μπαμπλιόνα ερωτεύονται παράφορα και καρπός του πάθους τους είναι ο τελευταίος Αουρελιάνο της γενιάς επιβεβαιώνοντας έτσι την αίσθηση ότι ο χρόνος κυλάει κυκλικά . Ωστόσο Η Αμαράντα Ούρσουλα πεθαίνει μετά τη γέννα ενώ ο γιος της βρίσκει το θάνατο από μυρμήγκια .
  • Στις τελευταίες σελίδες ο Αουρελιάνο αποκρυπτογραφεί τις περγαμηνές του Μελκιάδες που ήταν γραμμένη προφητικά και με ακρίβεια η ιστορία και το τέλος της γενιάς των Μπουέδνια . Το βιβλίο κλείνει με τη συμβολική φράση πως «οι γενιές οι καταδικασμένες σε 100 χρόνια μοναξιά δεν είχαν δεύτερη ευκαιρία πάνω στη γη»
Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: