Skip to content

ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

18/07/2013

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ-ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Παρθενώνας-Αθήνα
Παρθενώνας-Αθήνα

Στην προσπάθεια κατανόησης ενός πολιτισμού και εμβάθυνσης σε διάφορα πεδία του,  καθίσταται ευνόητο πως απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί μια σφαιρική γνώση της ιστορίας του. Από αυτήν την άποψη το blog θα προσπαθήσει να καλύψει αυτήν την ανάγκη μέσα από την παρουσίαση της Ευρωπαϊκής Ιστορίας από την αρχαιότητα έως τις μέρες μας, με όσο το δυνατόν πιο πλουραλιστικό τρόπο. Κατά συνέπεια, η κατηγορία Ευρωπαϊκή Ιστορία- εκτός των άλλων-  θα προσπαθήσει να εμβαθύνει και σε συγκεκριμένα πεδία ή σημαντικά γεγονότα και παράλληλα, μέσα από συγκεκριμένες υποενότητες, η θεματολογία θα εμπλουτιστεί και με ζητήματα που αφορούν την κοινωνική και την οικονομική ιστορία.

Εδώ όμως κρίνεται σκόπιμο επιχειρήσουμε μια πρώτη προσέγγιση των εννοιών Ευρώπη και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός. Ο δεύτερος, σύμφωνα με τον Πωλ Βαλερύ, μπορεί να θεωρηθεί μια σύνθεση τριών παραγόντων στην πορεία απόκτησης της ιδιαίτερης ταυτότητάς του. Δηλαδή, της αρχαίας ελληνικής σκέψης, του ρωμαϊκού νόμου και της χριστιανικής πνευματικότητας (Αρβελέρ Ελένη και Aymard Maurice. Οι Ευρωπαίοι: Αρχαιότητα, Μεσαίωνας, Αναγέννηση, Γ’ Έκδοση, τ Α, Σαββάλας, Αθήνα 2003 (Les Europeens, 2000).

Κολοσσαίο-Ρώμη
Κολοσσαίο-Ρώμη

Όσο για την Ευρώπη, σε αντίθεση με άλλες ηπείρους όπως για παράδειγμα η Αμερική ή η Αυστραλία, όπου τα  γεωγραφικά σύνορα είναι αυτά που κατά κύριο λόγο νοηματοδοτούν την ύπαρξή τους, μοιάζει να κατέχει, σύμφωνα με τη γεωγράφο Λ. Λεοντίδου μια «δυσκολία» να περιχαρακωθεί κατά τον ίδιο τρόπο. Ο λόγος είναι πως στην ιστορική πορεία,  τα σύνορα της δεν υπήρξαν καθόλου αυτονόητα, όπως στις ηπείρους που αναφέραμε.

Στην ευρωπαϊκή ήπειρο, ανάλογα με την εποχή, το «κέντρο βάρους» μετατοπίζονταν ή διευρύνονταν, για να συμπεριλάβει τόπους και να αποκλείσει άλλους. Έτσι κατά την αρχαιότητα, η Ευρώπη εστιάζονταν κατά κύριο λόγο στη μεσογειακή λεκάνη, συμπεριλαμβάνοντας περιοχές όπως η βόρεια Αφρική και πολιτισμούς όπως ο αρχαίος αιγυπτιακός. Ενώ μόνο κατά τους Νέους χρόνους απόκτησε τα σύνορα που γνωρίζουμε σήμερα, αποκλείοντας το τούρκικο τμήμα της Μικράς Ασίας που μέχρι τότε θεωρούνταν φυσικό τμήμα της Ευρώπης. Όπως γίνεται αντιληπτό, σύμφωνα με την προηγούμενη προσέγγιση, η ευρωπαϊκή ήπειρος, περισσότερο από γεωγραφική οντότητα με σαφώς προσδιορισμένα σύνορα, αποτελεί μόρφωμα με άξονα την  πολιτισμική ενότητα, το οποίο με το πέρασμα των αιώνων αποκτούσε διαφορετικά  χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τα οποία όφειλαν να συμμορφωθούν όσοι  λαοί επιθυμούσαν να παραμείνουν μέλη της (Λεοντίδου, 2008/ Αγεωγράφητος Χώρα/ εκδ. Ελληνικά Γράμματα).

Καθεδρικός Ναός Αγίου Παύλου-Λονδίνο
Καθεδρικός Ναός Αγίου Παύλου-Λονδίνο

Ευνόητα λοιπόν, στη θεματολογία θα υπάρξουν ενότητες που θα προσπαθήσουν να καλύψουν αυτά τα πεδία όσμωσης- με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Αραβικό Πολιτισμό-που άφησαν ανεξίτηλα σημάδια και σε αρκετές περιπτώσεις επηρέασαν ή και καθόρισαν, ότι σήμερα αποκαλούμε Ευρωπαϊκό Πολιτισμό.

Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: