Skip to content

ΕΥΡΩΠΗ: ΕΠΙΣΤΗΜΗ: ΚΕΠΛΕΡ- ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ- ΗΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

01/07/2013

   Κέπλερ:

ΚΕΠΛΕΡ

ΚΕΠΛΕΡ

3 νόμοι. Κυριότερη συμβολή του οι ελλειπτικές τροχιές που ανατρέπουν την τελειότητα της κυκλικής κίνησης.

Tα κίνητρα του Κepler:

Nεοπλατωνισμός: Θεϊκά καθοδηγούμενη αρμονία στον κόσμο. Το ορατό σύμπαν γι’ αυτόν είναι κατ’ εικόνα και ομοίωση της Αγίας Τριάδας

Νεοπυθαγορισμός: Λατρεία της υπολογιστικής ακρίβειας και της μαθηματικής τελειότητας ως όπλων για την αποκάλυψη της κρυμμένης γεωμετρικής δομής του κόσμου.

Εμπειρικός έλεγχος. Όχι να σώσουμε τα φαινόμενα, αλλά να συμφωνούμε μ’ αυτά μέσα από την μαθηματική ανάλυση τους. Δοκιμή και σφάλμα, διόρθωση και επιβεβαίωση. Όπλο του εδώ είναι οι εκπληκτικής ακρίβειας παρατηρήσεις του Brache τις οποίες εμπιστεύεται και θέλει να επιβεβαιώσει

Οι νόμοι απλοποιούν την ερμηνεία του κόσμου & τελειοποιεί το ηλιοκεντρικό κοσμοείδωλο.

 

1. Προδρομικά φαινόμενα και εμπνευστές

ι.Το νέο άστρο στον αστερισμό της Κασσιόπειας. 11 Νοεμβρίου 1572 εμφανίζεται αυτό το περίεργο αντικείμενο που ανατρέπει την αδιατάρακτη ως τότε σταθερότητα της σφαίρας των απλανών.

ιι. Ο κομήτης που θρυμματίζει τις κρυστάλλινες σφαίρες εμφανίζεται το 1577 και δεν είναι μια απλή εκδήλωση του αέρα όπως έλεγε ο Αριστοτέλης.
ιιι. Το πολύτιμο δίκτυο παρατηρήσεων του  δασκάλου Tycho Brache . Ανάμεσα στα άλλα για τον αστερισμό που προαναφέραμε υπολογίζει την απόσταση του εξαιρετικά μακριά για τα δεδομένα της εποχής. Προτείνει ένα μικτό σύστημα συμβιβασμού το οποίο θυμίζει αυτό του Ηρακλείδη από τον Πόντο.

iv. Η μαγνητική βαρύτητα του W. Gilbert  [De Magnete –1600]. Περιγράφει τη γη ως ένα τεράστιο μαγνήτη που με την ενέργεια του ωθείται σε ημερήσια περιστροφή και με τις αναθυμιάσεις του περιστρέφονται ο Ήλιος και οι πλανήτες.

  1. 2.      Tα κίνητρα του Κepler.
    1. Nεοπλατωνισμός: Θεϊκά καθοδηγούμενη αρμονία στον κόσμο. Το ορατό σύμπαν γι’ αυτόν είναι κατ’ εικόνα και ομοίωση της Αγίας Τριάδας
    2. Νεοπυθαγορισμός: Λατρεία της υπολογιστικής ακρίβειας και της μαθηματικής τελειότητας ως όπλων για την αποκάλυψη της κρυμμένης γεωμετρικής δομής του κόσμου.
    3. Εμπειρικός έλεγχος. Όχι να σώσουμε τα φαινόμενα, αλλά να συμφωνούμε μ’ αυτά μέσα από την μαθηματική ανάλυση τους. Δοκιμή και σφάλμα, διόρθωση και επιβεβαίωση. Όπλο του εδώ είναι οι εκπληκτικής ακρίβειας παρατηρήσεις του Brache τις οποίες εμπιστεύεται και θέλει να επιβεβαιώσει

 

3. Η οδυνηρή πορεία προς την έλλειψη.

  1. To αρχικό ιδανικό της σφαιρικής αρμονίας.  Επαναφέρει την θεωρία για τα πέντε ιδανικά πλατωνικά στερεά  και τη σχέση τους με τις ακτίνες των περιφορών. Επιχειρεί επίσης να συνδέσεις τις περιόδους περιφοράς με τις αρμονικές νότες στην μουσική κλίμακα.
  2.  Οι αρχικές παραδοχές και το σφάλμα στις μετρήσεις του Άρη. Θεωρεί στην αρχή πως τα επίπεδα της τροχιάς του Άρη και της Γης τέμνονται το κέντρο του ήλιου, ότι η δύναμη από τον ήλιο ελαττώνεται με την απόσταση και η ταχύτητα του πλανήτη είναι αντιστρόφως ανάλογη της απόστασης. Τη δύναμη αυτή την αντιλαμβάνεται ως μαγνητική κατά Gilbert  Επίσης επανέλαβε αρκετές φορές τις μετρήσεις της τροχιάς του Άρη και είχε ένα σφάλμα 8 λεπτών της μοίρας. Θυσίασε 6          χρόνια για να το διορθώσει.
  3. Διατυπώνει πρώτα μέσα από αλληλοαναιρούμενες εσφαλμένες παραδοχές τον β’ νόμο, στη συνέχεια τον πρώτο νόμο και τέλος τον τρίτο για να αναδείξει οριστικά την έλλειψη από αξιοθρήνητο υποκατάστατο σε φως της αλήθειας

4. Tα ανολοκλήρωτα βήματα προς την ενοποίηση του κόσμου.

Α. Η βαρύτητα. Αμοιβαία αλλά τοπική. Δεν δέχεται παγκόσμια δράση και της αποδίδει μαγνητική αφετηρία. Μόνη πηγή είναι  ο Ήλιος  και δρα μόνο στο επίπεδο της τροχιάς του πλανήτη.

Β. Η  αριστοτελική αντίληψη του για την κίνηση  δεν φθάνει ως την κατανόηση της φύσης της αδράνειας καθώς εξακολουθεί να συνδέει τη συνεχή δράση μιας δύναμης με την σταθερή ταχύτητα. Έτσι η αδράνεια γι’ αυτόν είναι αντίσταση στην κίνηση.

C. Διατυπώνει ένα νόμο για την φωτομετρία [ένταση του φωτός] στον οποίο,  ενώ λέει ότι το φως εξαπλώνεται με ένταση που ελαττώνεται ανάλογα με το εμβαδόν της σφαιρικής επιφάνειας στην οποία διαδίδεται, δεν το συνδέει με την τοπικής εμβέλειας δύναμη του Ήλιου.

D. Αρνείται επίσης κάθε συζήτηση για απειρία του σύμπαντος με επιχειρήματα που θυμίζουν έντονα αριστοτελικό εμπειρισμό: [Αν ο κόσμος δεν είχε όρια και ιδιαίτερη δομή τότε θα έπρεπε οι απλανείς αστέρες να κατανέμονται ομοιόμορφα στον ουράνιο θόλο. Όμως ο ήλιος μας και το δικό μας πλανητικό σύστημα έχουν μια ιδιαίτερη θέση και οι απλανείς περιβάλλουν τον κόσμο μας ως κλειστή οριακή σφαίρα. ]

 

5. Ερωτήματα των ιστορικών για το έργο του Κepler.

Διερεύνηση ερωτημάτων που συνδέονται με το πόσο μεγάλο ήταν το βήμα προς τον ενιαίο κόσμο.

Α. άσχετα με τον τρόπο ανακάλυψης, οι νόμοι απλοποιούν την ερμηνεία του κόσμου; Είναι αλήθεια πως ναι. Ανεξάρτητα από τα νεοπλατωνικά,  μυστικιστικά και συχνά ανιμιστικά κίνητρα τελικά τελειοποίησε το ηλιοκεντρικό κοσμοείδωλο.

Β. Η έλλειψη αποτελεί καίριο πλήγμα στην παραδοσιακά παραδεκτή δομή τα

του κόσμου; Πράγματι. Η τελειοποίηση συμβαδίζει με την καταστροφή της τελειότητας και της αρμονίας της κυκλικής κίνησης

C. Ποια η σχέση του κόσμου του Kepler με το αριστοτέλειο κοσμοείδωλο;

Δεν είναι ανατροπή, κατά τον Koyre και τον Crombie, καθώς συνεχίζει να δέχεται τους δύο κόσμους και την ιδιαιτερότητα του Ήλιου μας ως φωτοδότη και ζωοδότη και κέντρου του ιδιαίτερου συστήματος μας. Επίσης συνεχίζει να μιλάει για οντολογική ανωτερότητα της κίνησης έναντι της ηρεμίας

ΠΗΓΕΣ

1. Π. Βαλλιανός/ Οι Επίστήμες της φύσης και του ανθρώπου στην Ευρώπη τόμος Β’/ Εκδ. ΕΑΠ/ Πάτρα 2001

2. Chalmers Α.F/ Τι Είναι Αυτό Που Το Λέμε  Επιστήμη/ μτφρ. Γ. Φουρτούνης/ Εκδ. Παν Εκδ, Κρήτης/ Κρήτη7 2007

  1. Crombie A.C., Από τον Αυγουστίνο στον Γαλιλαίο, τ. Α, Εκδ. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, μτφρ. Θ Τσίρη- Ι. Αρζόγλου, Αθήνα 1994.
Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: