Skip to content

ΕΥΡΩΠΗ: ΠΡΟ-ΕΠΙΣΤΗΜΗ ( ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΣΗ) κ’ ΟΙ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΣΕ ΑΙΓΥΠΤΟ & ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑ

27/06/2013

ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΣΗ

Η ικανότητα επιβίωσης του ανθρώπινου είδους ήταν ανέκαθεν εξαρτημένη από την ικανότητα να αντιμετωπίζει το φυσικό περιβάλλον.

Οι εμπειρικοί κανόνες είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν ακόμα και σε συνθήκες πλήρους άγνοιας των θεωρητικών αρχών που βρίσκονται πίσω τους.. Η τεχνογνωσία είναι δυνατή και χωρίς θεωρητική γνώση.

Η προφορική παράδοση λειτουργεί ως κύριος χώρος εναπόθεσης της συλλογικής εμπειρίας και των γενικών πεποιθήσεων, αντιλήψεων και αξιών της κοινότητας.

Στις προφορικές κοινωνίες, στην προσπάθεια αναζήτησης νοήματος σε διάφορα φαινόμενα προβάρονται ανθρώπινα ή βιολογικά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, η αρχή του σύμπαντος περιγράφεται με όρους γέννησης και κοσμικά γεγονότα περιγράφονται ως διαμάχη μεταξύ δυνάμεων του καλού και του κακού.

Στις περισσότερες προφορικές παραδόσεις το σύμπαν αποτελείται από τον ουρανό και τη γη, ενώ συχνά υπάρχει και ο «κάτω κόσμος». Η θεότητα είναι απανταχού παρούσα και δεν υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ φυσικού, υπερφυσικού και του ανθρώπινου. Υπάρχει η πίστη σε πνεύματα, αόρατες δυνάμεις, μετενσάρκωση. Ο χρόνος και ο χώρος δεν είναι αφηρημένες μαθηματικές έννοιες, αλλά επενδύονται με σημασίες και αξίες που προέρχονται από την εμπειρία της κοινότητας… Υπάρχει ισχυρή τάση να ταυτίζονται τα αίτια και οι απαρχές. (10-11)

Από πρακτικά προβλήματα, όπως οι τραυματισμοί, ασθένειες, γεννήθηκε η πρώτη ιατρική εξειδίκευση….. δεν είναι δυνατόν όμως να διακρίνουμε τις θεραπευτικές τέχνες από τη θρησκεία ή τη μαγεία.

ΔΕΙΓΜΑ ΓΡΑΦΗΣ            Η αποφασιστική εξέλιξη θα πρέπει να ήταν η εξέλιξη της γραφής, η οποία έλαβε χώρα βαθμηδόν.: α) εικονογραφήματα, β) λογογράμματα  ή λέξεις –σημεία (3,000π.Χ), γ) συλλαβικά συστήματα (1,500 π.Χ.), δ) πλήρη αλφαβητική γραφή (Ελλάδα 800 π.Χ.)

Από τις σημαντικότερες λειτουργίες της γραφής αποτέλεσε η καταγραφή των προφορικών παραδόσεων. Έτσι αντικατέστησε τη μνήμη ως αποθηκευτικό χώρο εναπόθεσης της γνώσης. Η επαναστατική συνέπεια της εξέλιξης αυτής οφείλονταν στη δυνατότητα εξέτασης, σύγκρισης και κριτικής οποιουδήποτε γνωστικού ισχυρισμού.

Κατά συνέπεια, η σύγκριση ενθάρρυνε το σκεπτικισμό και συνέβαλε στη δημιουργία της διάκρισης μεταξύ της αλήθειας και μύθων ή θρύλων. Αυτό οδήγησε στη διατύπωση κριτηρίων για την εξακρίβωση της αλήθειας κι έτσι αναδύθηκαν συλλογιστικοί κανόνες που αποτέλεσαν τα θεμέλια της σοβαρής φιλοσοφικής δραστηριότητας.

Η ποικιλία γραπτών καταλόγων επέβαλε νέες διανοητικές διαδικασίες και καινούριους τρόπους οργάνωσης της σκέψης. Κάθε αντικείμενο που καταγράφεται απομακρύνεται από το πλαίσιο που νοηματοδοτούσε σε έναν κόσμο προφορικού λόγου, και μεταβάλλεται σε αφαίρεση.

ΑΡΧΑΙΑ ΑΙΓΥΠΤΟΣ-2  ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΣΕ ΑΙΓΥΠΤΟ & ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑ

Η αιγυπτιακή γεωμετρική γνώση ήταν προσανατολισμένη σε πρακτικά προβλήματα (οικοδομική)

Επίσης επεξεργάστηκαν ένα επίσημο ημερολόγιο διάρκειας 12 μηνών των 30 ημερών, με την προσθήκη 5 ημερών στο τέλος του χρόνου. Λόγω του σταθερού του χαρακτήρα ήταν σημαντικά απλούστερο από το βαβυλωνιακό και τω πρώτα ελληνικά.

Τα μαθηματικά επιτεύγματα στη Μεσοποταμία ήταν μια τάξη ανώτερα από εκείνα στην Αίγυπτο. Το σύστημα αρίθμησης ήταν ταυτόχρονα δεκαδικό και εξηκονταδικό.

Άλλο πεδίο εφαρμογής των βαβυλωνιακών μαθηματικών γνώσεων υπήρξε η αστρονομία, με τον καθορισμό του ζωδιακού κύκλου, που χρησιμοποιούνταν ως βολικό σύστημα μέτρησης για την ακριβή χαρτογράφηση των κινήσεων του ήλιου, της σελήνης και των άλλων πλανητών, και ως πηγή αστρολογικών προβλέψεων. Επίσης μπορούσαν να προβλέψουν την εμφάνιση της νέας σελήνης και τις εκλείψεις της, όπως και τη δυνατότητα ή όχι ηλιακών εκλείψεων.

ΑΡΧΑΙΑ ΑΙΓΥΠΤΟΣ

ΑΡΧΑΙΑ ΑΙΓΥΠΤΟΣ

Στην Ιατρική: οι Αιγύπτιοι θεωρούσαν την εισβολή κακών πνευμάτων ή δυνάμεων πηγή ασθενειών και η ανακούφιση προέκυπτε από τελετές που είχαν στόχο τον κατευνασμό ή την τρομοκράτησή τους. Όμως χρησιμοποιούνταν και φαρμακολογικά σκευάσματα από ζωικές, φυτικές ή ορυκτές ουσίες.

ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑ

ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑ

Η μεσοποταμιακή ιατρική παρουσιάζει πολλά κοινά με την αιγυπτιακή. Οι πήλινες πινακίδες παρουσιάζουν ιστορικά ασθενειών ταξινομημένα κατά είδος, και πολλά απ’ αυτά αποκαλύπτουν προσεκτική παρατήρηση των συμπτωμάτων και οξυδερκείς προγνώσεις. Εξίσου επιδέξιοι ήταν στη χειρουργική και την παρασκευή σκευασμάτων. Η θεραπεία στόχευε στην εξάλειψη του εισβάλοντος πνεύματος μέσω της μαντικής, της θυσίας, της προσευχής και των μαγικών τελετουργιών.

ΠΗΓΗ

  1. 1.      Lindberg D., Οι απαρχές της Δυτικής Επιστήμης, Εκδ. Ε.Μ.Π, μτφρ. Η. Μαρκολέφας, Αθήνα2 1997.
Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: