Skip to content

Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΣΙΑΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ

10/06/2013

       ΠΕΡΣ. ΑΥΤ    Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΣΙΑΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ

  • Στις αρχές του 5ου αιώνα η Περσία εξουσιάζει 5.000.000 Km² και 10.000.000 υπηκόους. Αποτελεί δε τη μεγαλύτερη αυτοκρατορία που γνώρισε μέχρι τότε μέχρι τότε η ανθρωπότητα.
  • Οι πρόγονοι των Περσών κατέβηκαν με άλλες Ινδοευρωπαϊκές φυλές από τις στέπες της Νότιας Ρωσίας το 1.000 π.Χ. Εξάλλου από τη λέξη Άρειος βγαίνει η λέξη Ιρανός.
  • Το μικρό αλλά ισχυρό κράτος των Ελαμιτών κατάφερε να διατηρήσει την ανεξαρτησία του για 2.000 έτη. Το τέλος ήρθε με τη συντριβή της πρωτεύουσας τους Σούσα από Ασσύριους.
  • Οι Μήδοι με πρωτεύουσα τα Εκβάντανα υπό τη βασιλεία του Κυαξάρη καταστρέφει το θρησκευτικό κέντρο της Ασσυρίας Ασσούρ και σφάζει τους περισσότερους κατοίκους της. Κατόπιν με τη συμμαχία των Βαβυλωνίων και την υποστήριξη των Αιγυπτίων καταστρέφουν από τα θεμέλια την Ασσυριακή πρωτεύουσα Νινευή, διαλύουν την αυτοκρατορία τους και μοιράζονται τα εδάφη τους.
  • Το 591 π.Χ οι Μήδοι εκστρατεύουν εναντίον της Λυδίας (Μικρά Ασία) αλλά η μεταξύ τους μάχη δεν αναδεικνύει ουσιαστικό νικητή.
  • Το 559 π.Χ Ο Κύρος αποκαθιστά την ενότητα των Περσικών φυλών και ανοικοδομεί τα Σούσα.
  • Το 550 π.Χ ο Κύρος νικά τον Αστυάγη και γίνεται επικυρίαρχος των Μήδων.
  • Το 547 ο βασιλιάς της Λυδίας Κροίσος επιτίθεται στη Μυδία αλλά ο Κύρος κατανικά το Λυδικό στρατό και καταλαμβάνει την πρωτεύουσα του Σάρδεις. Έπειτα καταλαμβάνει μία μία τις Ιωνικές πόλεις και κατόπιν τη Βαβυλωνία.
  • Το 537 π.Χ επιτρέπει στους Ισραηλίτες την επιστροφή τους στην Παλαιστίνη από την οποία τους είχε μετατοπίσει ο Ναβουχοδονόσωρ στη Βαβυλωνία.
  • Το 530 η πολεμική φυλή Μασαγέτες υπό την πολεμίστρια βασίλισσα Τόμωρις παρενοχλούν τα βόρεια σύνορα της Πέρσικης αυτοκρατορίας. Ο Κύρος εκστρατεύει εναντίον τους αλλά γνωρίζει την πρώτη του ήττα. Το μεγαλύτερο μέρος του στρατού του φονεύεται όπως και ο ίδιος.

120.000 χιλιάδες εργάτες πεθαίνουν στην προσπάθεια διάνοιξης διώρυγας που θα ενώνει Νείλο και Ερυθρά θάλασσα. Το έργο ήταν έμπνευση του Φαραώ της Αιγύπτου Νεκώς Β’ (610-595 π.Χ)

  • Ο διάδοχος του Κύρου Καμβύσις καταλαμβάνει την Αίγυπτο.
  • Ο Δαρείος Α’ εξοντώνει το σφετεριστή του Περσικού θρόνου, σταθεροποιεί την εξουσία του και καταλαμβάνει την Ινδία μέχρι τον Άνω Ινδό.
  • Ο ίδιος φροντίζει για την ανάπτυξη των κατεκτημένων εδαφών και για τη δημιουργία κράτους δικαίου. Εφαρμόζει νέες μεθόδους διακυβέρνησης που βασίζονται στην ανοχή στα τοπικά έθιμα και θεσμούς.
  • Η αυτοκρατορία που δημιουργεί είναι διοικητικά διαιρεμένη σε σατραπείες με επικεφαλής το Σατράπη και η οργάνωση είναι φεουδαρχικού χαρακτήρα.
  • Ο Δαρείος κατασκευάζει ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του αρχαίου κόσμου, την βασιλική οδό μήκους 2736 Km, που συνδέει την πρωτεύουσά του Σούσα με τις Σάρδεις στην Μικρά Ασία.
  • Στα χρόνια του παρατηρείται θεαματική αύξηση του εμπορίου και φέρνει για πρώτη φορά σε επαφή κόσμους που δεν είχαν καμία σχέση μεταξύ τους όπως την Ελλάδα με τη Βαβυλωνία.
  • Κατασκευάζει την επιβλητική πόλη Περσέπολη.
  • Αν και στα χρόνια του ο βασιλιάς παύει να είναι ο πρώτος μεταξύ ίσων και ο ίδιος κυβερνά σαν απόλυτος μονάρχης, ενδιαφέρεται πολύ για τους αδύναμους και φτωχούς πολίτες της αυτοκρατορίας του. Ψηφίζει νόμους για τη διάρκεια των εργάσιμων ωρών και τους μισθούς. Επίσης ενθαρρύνει τους αγρότες συνεχώς για την υιοθέτηση νέων τεχνικών στην καλλιέργεια.
  • 514 π.Χ υποτάσσει τη Μακεδονία, ωστόσο αποτυγχάνει στην εκστρατεία του εναντίον των Σκυθών οι οποίοι εφαρμόζουν κάποιο είδος ανταρτοπόλεμου.
  • Το 600 ή το 1.200 π.Χ εμφανίζεται ο προφήτης Ζωροάστρης ή Ζαρατούστρα. Ο Ζωροαστρισμόςγίνεται μία από τις πρώτες μονοθεϊστικές θρησκείες και από τις πρώτες που υπόσχεται μεταθανάτια ανταμοιβή ή τιμωρία. Αργότερα θα επηρεάσει τον Ιουδαϊσμό.

Συμπεράσματα:

    1. Η εμφάνιση της μεγαλύτερης αυτοκρατορίας που γνώρισε μέχρι τότε η ανθρωπότητα φαίνεται να συνοδεύεται με βήματα προόδου. Με την παρουσία ικανών ηγετών κυρίως του Κύρου και του Δαρείου Α’ η Περσία καταφέρνει να κατακτήσει και κυρίως να συγχωνεύσει επαρχίες και πληθυσμούς με όπλο όχι τη βία αλλά την ανοχή στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε λάου. Ο πολιτισμός μοιάζει να αποβάλει τα περισσότερα στοιχεία βαρβαρότητας που χαρακτήριζαν τα πρώτα του βήματα.
    2. Ειδικά Ο Δαρείος Α’ αν και κυβέρνησε σαν απόλυτος μονάρχης μια φεουδαρχικά οργανωμένη αυτοκρατορία, προκαλεί εντύπωση η μέριμνά του για τους πιο αδύνατους και τους φτωχούς, η θέσπιση νόμων για την προστασία των εργατών. Η θέσπιση κράτους δικαίου, τα μεγάλα έργα, η υιοθέτηση καινοτομιών, η πολιτισμική ακμή και η ανοχή, μαρτυρούν αν μη τι άλλο ένα ευρύ πνεύμα που έρχεται σε αντίθεση με την παγιωμένη αντίληψη για τους βάρβαρους ανατολίτες.
    3. Αξιομνημόνευτη είναι και η εμφάνιση της πρώτης μονοθεϊστικής θρησκείας, ένα βήμα που αργότερα θα κάνουν όλοι οι μεγάλοι πολιτισμοί. Μερικοί έστω και με μεγάλη καθυστέρηση.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

ΠΗΓΗ: TIME LIFE BOOKS/ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: