Skip to content

ΣΤΡΑΤΗΣ ΤΣΙΡΚΑΣ – Η ΛΕΣΧΗ

05/06/2013

TSIRKAS-H LESXH ΣΤΡΑΤΗΣ ΤΣΙΡΚΑΣ – Η ΛΕΣΧΗ (εκδ. Κέδρος)

Το 1ο μυθιστόρημα από την κλασική τριλογία του Τσίρκα Ακυβέρνητες Πολιτείες. Το θέρετρο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μέσα από την ιστορία ενός εθελοντή Έλληνα ανθυπολοχαγού με αριστερές αντιλήψεις που εκτυλίσσεται στα Ιεροσόλυμα. Στη δεύτερη γραμμή του μετώπου, ο συγγραφέας δίνει την ατμόσφαιρα του παρασκηνίου, της διαπλοκής και της κατασκοπείας μεταξύ συμμάχων και εχθρών. Το κλίμα μυστηρίου επιτείνεται από το χαρακτηριστικό της πόλης ως τόπος συμβίωσης διαφορετικών ομάδων ανθρώπων. Το πολύχρωμο μωσαϊκό των Ιεροσολύμων, μοιάζει να σπαράσσεται από τις επιδιώξεις πολλών ξεχωριστών κι όχι πάντα φανερών κέντρων εξουσίας. Ντόπιες εθνότητες, συμμαχικοί στρατοί, διαφορετικές θρησκείες, ανθρώπινα πάθη δημιουργούν ένα αξεδιάλυτο κουβάρι.

Ο πρωταγωνιστής από τη θέση του φυγά λιποτάκτη, μεταφέρει με το κριτικό βλέμμα του τις επιδιώξεις και τις πρακτικές των αντιμαχόμενων, όσο κι αυτές της ελληνικής αριστεράς μέσα στις τάξεις του στρατού. Συνάμα στην ημιπαράνομη πανσιόν που βρίσκει καταφύγιο βιώνει και σκιαγραφεί πάθη που λόγω του πολέμου μοιάζει να αλλοτριώνουν τόσο τον ίδιο όσο και τους γύρω του. Παρά τις προφυλάξεις, όλοι μοιάζει να γνωρίζουν αρκετά για όλους, ενώ και ο προσωρινά λιποτάκτης γίνεται αντικείμενο παρακολούθησης από συντρόφους κι αντιπάλους. Ωστόσο, μετά από την άτυχη κατάληξη του έρωτά του με τη Βιεννέζα σύζυγο ενός Αυστριακού πολιτικού τυχοδιώκτη, θα επιστρέψει στις τάξεις του στρατού και της αριστερής ομάδας που είναι ενταγμένος. Από τη θέση του διανοούμενου αγωνιστή, ο Μάνος δείχνει να ασφυκτιά ακόμα και με τις αποφάσεις και τις μεθοδεύσεις της καθοδήγησης, όμως η στράτευση δείχνει πως αποτελεί μοναδική και παράλληλα συνειδητή επιλογή για εκείνον. Ο έκδηλος κυνισμός του κόσμου της κατασκοπείας, ο φόβος για την είσοδο του Ρόμελ στην πόλη, τα κύματα προσφύγων και το διάχυτο αίσθημα αβεβαιότητας, καθιστούν τους ανθρώπους θύτες και θύματα μαζί, πρωταγωνιστές αλλά και πιόνια που κινούν αόρατα νήματα. Πιθανά, η τραγικότητα της έκπτωσης αντανακλάται καθαρότερα στην σκέψη της φράου Άννας, ιδιοκτήτριας της πανσιόν. Μια σκέψη που συγγραφέας μετουσιώνει σε έντεχνα σε ένα χειμαρώδες εσωτερικό μονόλογο, μέσω μιας αλληλοδιαδοχής προτάσεων και ιδεών. Στην ίδια, η ματαίωση κάθε προσδοκίας, οι ανεκπλήρωτοι όσο και καταπιεσμένοι πόθοι, η ηθική, ψυχική και πνευματική σύγχυση αποδίδονται σε πρώτο πρόσωπο σ’ ένα γρήγορο μονόλογο που ακολουθεί την ταχύτητα της σκέψης της, κάνοντας τα νοήματα στριφνά ή ακόμα και παραληρηματικά.

Μέσα σ’ ένα τέτοιο πλαίσιο, ο συγγραφέας καταδείχνει την ανθρώπινη αδυναμία μπροστά στον παραλογισμό του πολέμου. Η φθορά δείχνει να υπερκερνά κάθε αντίσταση, ενώ η παράδοση σε βαθύτερα ένστικτα που βγαίνουν βίαια στο προσκήνιο, οδηγούν σε μια λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην ύστατη άμυνα και την αυτοκαταστροφή.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: