Skip to content

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ – ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΜΑΣ ΠΟΛΗΣ

05/06/2013

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ – ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΜΑΣ ΠΟΛΗΣΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ – ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΜΑΣ ΠΟΛΗΣ (εκδ. Ροδακιό)

  1.   1. Σιούλας ο ταμπάκος:

Διήγημα με θέμα την συντεχνία των ταμπάκων. Ο Χατζής περιγράφει τις συνήθειες τους, τα ήθη τους, τις ασχολίες τους στη μικρή κλειστή κοινωνία τους. Ωστόσο αυτοί οι περήφανοι και όχι τόσο ανοιχτοί σε καινοτομίες κατεργαστές δερμάτων θα ξεπέσουν κοινωνικά με την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στον τομέα της απασχόλησής τους. Ο Σιούλας ένας χαρακτηριστικός ταμπάκος θα προσπαθήσει να αντισταθεί μέχρι το τέλος αρνούμενος να κάνει άλλη δουλειά από αυτή που ξέρει και τη δίδασκαν οι πρόγονοί του από γενιά σε γενιά ωστόσο τα εμπόδια είναι ανυπέρβλητα και έτσι μπροστά στο φάσμα του ξεπεσμού θα αναγκαστεί για πρώτη φορά να αφήσει στην άκρη την περηφάνια του και να βρει άλλους τρόπους να εξασφαλίσει τα προς τω ζην. Όμως όταν γίνεται δέκτης της κατανόησης των γύρω του θα νιώσει για πρώτη ίσως φορά την αξία της ανθρώπινης επαφής και μάλιστα από ανθρώπους που πριν πολύ λίγες σχέσεις ήθελε να έχει.

2. Ο τάφος:

Η ιστορία δύο ανθρώπων που ζουν από τα έσοδα μιας παράγκας που τους νοικιάζει ο δήμος. Οι ομοιότητες τους όμως φαίνεται να σταματούν εκεί. Ο πρώτος ο κυρ Αντώνης πραγματικός καιροσκόπος περιμένει πότε θα φτάσει ο δρόμος μέχρι την παράγκα του για να το εκμεταλλευτεί εμπορικά φτάνει μάλιστα μέχρι το σημείο να δολοπλοκήσει εναντίον του ανταγωνιστή του για να προσεταιριστεί και τη δεύτερη παράγκα χωρίς κανένα ηθικό ενδοιασμό. Ο δεύτερος ο Σπούργος είναι ένας άνθρωπος που το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να περάσει ήσυχα τα γεράματα του καθώς αδυνατεί να κατανοήσει την πλεονεξία των ανθρώπων. Από την ιδιαίτερη πατρίδα του έφυγε γιατί δε μπορούσε να αντέξει τις άγριες διαμάχες που προέκυψαν λόγω κληρονομικών διαφορών στην οικογένεια του. Όμως η μοίρα τα φέρνει έτσι ώστε τα σχέδια του ευυπόληπτου κυρ Αντώνη να ματαιωθούν από την εισβολή στην ήσυχη ζωή του τόπου μιας μεγάλης εταιρίας που θα ανοίξει δίπλα στις παράγκες ένα μεγάλο εστιατόριο. Κάτω από αυτές τις συνθήκες ο Σπούργος μοιάζει πιο έτοιμος να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες καθώς όταν ξεμπλέκει από τη δολοπλοκία του ανταγωνιστή του δεν αποζητά ούτε εκδίκηση ούτε πλούτη παρά συμφιλιώνεται με την ιδέα του ψαρέματος. Από την άλλη ο κυρ Αντώνης πρώτη φορά μέσα στον ξεπεσμό του αισθάνεται τόσο μεγάλη μοναξιά.

3. Σαμπεθάι Καμπίλης:

Σ’ αυτό το διήγημα περιγράφεται η ζωή της Εβραϊκής κοινότητας και η αρμονική της συμβίωση με τους Χριστιανούς. Βέβαια οι προκαταλήψεις δε λείπουν για τις συνήθειες των Εβραίων – οι οποίοι αντιστέκονται στην ιδέα να δουλέψουν έμμισθοι εργάτες – όμως κανείς δεν τους πειράζει χωρίς αιτία. Εξ άλλου περιγράφεται ο ρόλος του Καμπίλη καθώς είναι αυτός που παίζει σημαντικό ρόλο για τις εκλογές λόγω των ψήφων των Εβραίων και είναι και ισότιμος συνομιλητής του Μητροπολίτη. Ο πρώτος αποτελεί σταθερό στήριγμα για τον δεύτερο και εκείνος με τη σειρά του φροντίζει ώστε η εβραϊκή κοινότητα να παραμένει συμπαγής και χωρίς διαρροές κάτω από την εξουσία του Σαμπεθάι.

4. ΣΑΜΠΕΘΑΪ ΚΑΜΠΙΛΗΣ (β):

Σ’ αυτό το διήγημα περιγράφεται η σχέση του Καμπίλη με τον πνευματικό του γιο Γιοσέφ, τον οποίο ο πρώτος είχε διακρίνει από μικρή ηλικία και τον προόριζε για διάδοχό του. Ωστόσο ο Γιοσέφ θα ασπαστεί τις Μαρξιστικές ιδέες και θα αρχίσει να αποκτά επιρροή στην εβραϊκή κοινότητα, μπροστά στον διαφαινόμενο κίνδυνο ο Καμπίλης θα προτρέψει τον πρώην μαθητή του να εγκαταλείψει την πόλη για να αποφευχθεί η μεταξύ τους σύγκρουση και όταν ο τελευταίος αρνείται Kαμπίλης θα τον αναγκάσει με ότι μέσα διαθέτει να μεταναστεύσει με αποτέλεσμα ο Γιοσέφ να πεθάνει σε μικρή ηλικία στη Θεσσαλονίκη.

5. ΣΑΜΠΕΘΑΪ ΚΑΜΠΙΛΗΣ (γ):

Η ζωή στη μικρή πόλη αλλάζει και μαζί με αυτή και οι συνήθειες ακόμα κι αν είναι πατροπαράδοτες. Έτσι οι φτωχοί Εβραίοι αναγκάζονται να αναζητήσουν δουλειά σαν εργάτες σε ξένη δούλεψη και αυτό έχει σαν συνέπεια να εργάζονται και Σάββατο από την άλλη οι μαγαζάτορες αναγκάζονται κι αυτοί να ανοίγουν Σάββατο τα μαγαζιά τους για να μη χάνουν τους λίγους πελάτες. Μπροστά σε αυτήν την αλλαγή ισορροπιών ο Καμπίλης επεκτείνει την επιχείρησή του και δένει με συμβόλαια και δάνεια τους μαγαζάτορες κι αυτοί με τη σειρά τους τούς εργάτες με αυτό τον τρόπο όλοι επιστρέφουν στις αρχικές τους συνήθειες. Ο Καμπίλης δείχνει να ξεπερνάει την εσωτερική σύγκρουση για τις επιλογές του με την αφοσίωση στο Θεό.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Μπροστά στη διαφαινόμενη Γερμανική εισβολή οι Εβραίοι αγωνιούν και προσπαθούν να αναμειχθούν με τους Χριστιανούς για να αποφύγουν τον επερχόμενο κίνδυνο, όμως η διάλυση της κοινότητας είναι κάτι που δε μπορεί να δεχτεί ο Καμπίλης κι έτσι τους συγκρατεί με αποτέλεσμα τον αφανισμό όλης της κοινότητας και του ίδιου. Οι λίγοι που γλίτωσαν διασκορπίστηκαν ανάμεσα στους Χριστιανούς και ορισμένοι εντάχθηκαν στο Ε.Α.Μ.

6. Η ΘΕΙΑ ΜΑΣ Η ΑΓΓΕΛΙΚΗ (α,β):

Η θεία Αγγελική είναι μια γραφική φιγούρα μοναχικής γυναίκας που τρέφει έντονο ενδιαφέρον και στοργή για τους γειτόνους της. Όταν θα ξεσπάσει ο Ελληνό-ιταλικός πόλεμος οι συνθήκες ζωής θα δυσκολέψουν για όλους, μπροστά στην επικείμενη εισβολή ένας εύπορος γείτονας της την πείθει να κρύψει στο σπίτι της την προίκα της κόρης του. Στη συνέχεια θα αποδειχτεί πως ο γείτονας αποθήκευε σπίτι της λάδι που πουλούσε στην μαύρη αγορά. Η θεία Αγγελική συντριμμένη θα προσευχηθεί στην εκκλησία για όλους τους γειτόνους της, θα εξηγήσει πως εκείνη δε γνώριζε τι πραγματικά συνέβαινε και θα αποσυρθεί σπίτι της όπου και θα πεθάνει.

7. Ο ΝΤΕΤΕΚΤΙΒ

Στο διήγημα αυτό παρουσιάζεται η ζωή του μεγαλομανούς και ματαιόδοξου Θοδωρή, ο οποίος μετά την αποφοίτηση του με άριστα από το λύκειο περιμένει την θέση του γραμματέα της επαρχίας υποτάσσοντας το παρόν στην καταξίωση του αύριο. Ένα ατύχημα που μπορεί να είναι και δολοφονία φουντώνει μέσα του τη φιλοδοξία για καταξίωση εάν είναι αυτός που θα το εξιχνιάσει. Ωστόσο αυτό δε θα συμβεί έγκαιρα, έτσι ο Θοδωρής περνάει τη ζωή του μέσα σε ένα τυπογραφείο όπου νιώθει προσωρινός, επίσης θα απορρίψει τη σχέση με μια κοπέλα που τον αγαπούσε και θα λύσει το μυστήριο του ατυχήματος μονάχα όταν συνειδητοποιήσει και την προσωπική του δυστυχία. Με μια έννοια κι αυτό το διήγημα ασχολείται με τη μοναξιά της ανθρώπινης ύπαρξης κάτι που διαφαίνεται σε όλα μέχρι στιγμής τα διηγήματα του Χατζή.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

H ΔΙΑΘΗΚΗ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ (1,2,3,4,5)

Σ’ αυτά τα διηγήματα περιγράφεται η ζωή του μοναχικού και ακέραιου καθηγητή φιλολογικών. Όταν όμως πεθαίνει και γίνεται γνωστό πως έχει αφήσει κάποιο σεβαστό ποσό κληρονομιά στην πόλη οι αρχές αποφασίζουν υποκριτικά να τον τιμήσουν. Εν τω μεταξύ ανάμεσα στα διάφορα κέντρα εξουσίας ξεσπάει διαμάχη για την κληρονομιά και γίνεται ορατή όλη η σήψη της εξουσίας και τα διαπλεκόμενα και αντικρουόμενα συμφέροντα. Ωστόσο η στάση ζωής του καθηγητή δείχνει να εμπνέει κυρίως τα νέα παιδιά που χάρη στη βοήθεια της κληρονομιάς μπορούν να σπουδάσουν και να αλλάξουν και τους συσχετισμούς στην πόλη.

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΕΡΔΙΚΑΡΗ

 

Η ιστορία της μικρής κόρης μιας ξεπεσμένης αριστοκρατικής οικογένειας. Η Μαργαρίτα ζει την υποκρισία και το ξεπεσμό της οικογένειας της κάθε καλοκαίρι που γυρνάει από διακοπές από τις σπουδές της. Αν και προσπαθούσαν επιμελώς να υποκρίνονται μπροστά της η αλήθεια ξετυλίγεται μπροστά της όταν επιστρέφει οριστικά στην πόλη της. Από την απελπισία και τη μοναξιά θα τη βγάλει μόνο η ένταξη της στην αντίσταση που της δίνει όραμα και σκοπό για να ζήσει. Ωστόσο όταν την προδίδουν εκείνη θα δηλώσει Κομμουνίστρια και θα κρατήσει το στόμα της κλειστό. Οι γερμανοί την εκτελούν και εκείνη αποχαιρετά τη ζωή με το συνηθισμένο της αστείο καληνύχτα ντε!

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: