Μετάβαση στο περιεχόμενο

Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ μεταξύ 6ου-12ου αι./ Η ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΗΣ ΣΕ ΝΟΤΙΟΥΣ ΣΛΑΒΟΥΣ κ’ ΡΩΣΟΥΣ-ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ κ’ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΔΥΝΑΣΤΕΙΩΝ

18/06/2013

Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ μεταξύ 6ου-12ου αι./ Η ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΗΣ ΣΕ ΝΟΤΙΟΥΣ ΣΛΑΒΟΥΣ κ’ ΡΩΣΟΥΣ-ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ κ’ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΔΥΝΑΣΤΕΙΩΝ (500-1.200 μ.Χ)

 Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΛΑΩΝ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΡΩΣΩΝ

Η βυζαντινή θρησκευτική τέχνη αποτέλεσε πρότυπο για τους Σέρβους και τους Βούλγαρους στα Βαλκάνια, για τις χώρες του Καύκασου και το ρώσικο πριγκιπάτο του Κιέβου.

Πολιτισμικοί δεσμοί συνδέουν το Βυζάντιο με τους Σλάβους της Ανατολικής Ευρώπης, ενώ για μεγάλα διαστήματα Σέρβοι και Βούλγαροι, ήταν υπήκοοι των Βυζαντινών ηγεμόνων.

Μέχρι τα τέλη του 6ου αιώνα (…) Οι Σλάβικοι λαοί είχαν εγκατασταθεί σε Κεντρική, Ανατολική και Ν.Α Ευρώπη.

Οι Νότιοι Σλάβοι εισέβαλαν στα εδάφη της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας(…..). Το 540 πολιόρκησαν την Κωνσταντινούπολη (….) εγκαταστάθηκαν στο μεγαλύτερο τμήμα της Βαλκανικής και μέχρι τον 10ο αιώνα, αποτελούσαν το ισχυρότερο πληθυσμιακό στοιχείο της.

Το 1ο Σλάβικο κράτος δημιουργήθηκε τον 7ο αιώνα, ήταν των Βουλγάρων που αν και υπήρξε τουρκογενής  

ΚΥΡΙΛΛΟΣ κ' ΜΕΘΟΔΙΟΣ

ΚΥΡΙΛΛΟΣ κ’ ΜΕΘΟΔΙΟΣ

λαός, αφομοιώθηκε φυλετικά, γλωσσικά και πολιτισμικά από τους Σλάβους. Το Βουλγαρικό βασίλειο συνιστούσε για τρεις αιώνες το σοβαρότερο κίνδυνο για τη Βυζαντινή κυριαρχία στα Βαλκάνια. Η συντριπτική τους ήττα το 1014, κατέστησε τη Βουλγαρία, Βυζαντινή επαρχία για περισσότερο από 150 χρόνια. Σημαντικό βήμα για την πολιτισμική ένταξη των Βούλγαρων στην Ευρώπη, αποτέλεσε ο εκχριστιανισμός τους μετά τη βάπτιση του πρίγκηπα Μπόρις ως χριστιανού το 865. Μεγάλη υπήρξε η συνεισφορά και η ιεραποστολική δράση των μοναχών Κύριλλου και Μεθόδιου.

….μεγαλύτερες διπλωματικές επιτυχίες του Βυζαντίου ήταν ο εκχριστιανισμός των Ρώσων, οι οποίοι πέρασαν στη σφαίρα επιρροής του τον 10ο αιώνα.

….Το 860 Ρώσοι & Μαγυάροι πολιόρκησαν την Κωνσταντινούπολη.

Το 878, οι Ρώσοι κατέλαβαν το Κίεβο και ίδρυσαν ένα χαλαρά οργανωμένο κράτος. Το κράτος του Κιέβου ανέπτυξε πολύ καλές σχέσεις με το Βυζάντιο.

Το 1037, ιδρύθηκε η μητρόπολη του Κιέβου ως «διοίκηση» του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης και μέχρι το 1240 όλοι οι μητροπολίτες, εκτός από δύο, ήταν Έλληνες.

Σύμφωνα με τη Βυζαντινολόγο-Ιστορικό Ελένη Αρβελέρ, το Βυζάντιο μπόρεσε να ενσωματώσει στην Ευρώπη τους λαούς που εκχριστιάνισε, ειδικά τους Σλάβους, (….) διέσωσε τον ελληνικό χαρακτήρα του πολιτισμού του και διέδωσε την Ορθόδοξη πίστη, παραμένει το θεμέλιο της σημερινής Ανατολικής Ευρώπης.

 

  • Η ΒΥΖΑΝΤΙNH AYTOKRATORIA TO 814

    Η ΒΥΖΑΝΤΙNH AYTOKRATORIA TO 814

    Ο Πατριάρχης Φώτιος (858-886) είναι ο οραματιστής.

  • Την τραγική στιγμή του Μεγάλου Σχίσματος του 1054 (….) Το Βυζάντιο ήδη έχει φέρει εις πέρας ένα μεγάλης έκτασης ιεραποστολικό έργο.
  • Η εντυπωσιακή επιτυχία της βυζαντινής ιεραποστολής στη Ρωσία και η υπαγωγή της ρώσικης Εκκλησίας στη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης μεταξύ 988 και 1462 δημιουργούν μια πνευματική γέφυρα ανάμεσα στα δύο έθνη.

ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ:

  1. Οικονομική εξάντληση λόγω εκστρατειών και υπονόμευση της άμυνας στα άλλα δύο μέτωπα.
  2. Πολιτική κατά του μονοφυσιτισμού και η βαριά φορολογία ενίσχυσε ένα μόνιμο αίσθημα δυσαρέσκειας των κατοίκων της Συρίας, Παλαιστίνης και Αιγύπτου προς την κεντρική εξουσία της Κωνσταντινούπολης και τους κατέστησε εύκολη λεία για τους Πέρσες και τους Άραβες τον 7ο αιώνα.

    ΒΥΖΑΝΤΙΟ-ΣΛΑΒΟΙ-ΑΡΑΒΕΣ

    ΒΥΖΑΝΤΙΟ-ΣΛΑΒΟΙ-ΑΡΑΒΕΣ

  3. Η Στάση του Νίκα το 532, λαϊκή επανάσταση, που ξεκίνησε από ομάδες του ιπποδρόμου και καταπνίγηκε στο αίμα από τον στρατό.
  4. 4.      Η Εικονομαχία δίχασε τη βυζαντινή κοινωνία όσο κανένα άλλο ζήτημα προκαλώντας βίαιους διωγμούς, συγκρούσεις και αντεγκλήσεις. Εκδηλώθηκε επι της δυναστείας των Ισαύρων, έλαβε ανεξέλεγκτες διαστάσεις και εξελίχθηκε σε εμφύλια σύγκρουση, από τις αρχές του 8ου έως τα μέσα του 9ου αιώνα. Είχε σαφώς γεωγραφικές και κοινωνικές αναφορές εκφράζοντας τη διάσταση δύο κόσμων: Εικονολάτρες: φτωχά στρώματα, γυναίκες, μοναχοί, κάτοικοι της Ελλάδας. Εικονοκλάστες: Είχαν ερείσματα στο αυτοκρατορικό περιβάλλον, στην αριστοκρατία και στις ανατολικές επαρχίες. Από το 726 έως 842, επικράτησε άγρια πολιτική μισαλλοδοξίας και διωγμών των εικονολατρών.

ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ:

  1. Πέρσες, Άραβες, Σελτζούκοι Τούρκοι: εποφθαλμιούσαν Μικρά Ασία, Εγγύς Ανατολή, νησιά του Αιγαίου και Ανατολική Μεσόγειο.
  2. Αβαροί, Σλάβοι, Βούλγαροι: απειλούσαν τα εδάφη της Βαλκανικής.
  3. 3.      7ο, 8ο & 9ο αιώνα, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία υπέστη απώλειες στην κυρίως Ελλάδα και τη Μικρά Ασία.
  4. Τον 7ο αιώνα, τερματίστηκε η βυζαντινή κυριαρχία στη Δύση με εξαίρεση: Σικελία, Μπολόνια, Ραβέννα, Βενετία.
  • 1054 Σχίσμα ανάμεσα σε Δυτική και Ανατολική εκκλησία.
  • 1071 Απώλεια Μικράς Ασίας από Σελτζούκους Τούρκους
  • 1081 Εισβολή των Νορμανδών
  • Από την περίοδο αυτή και για 5 αιώνες η Βενετία αναδεικνύεται σε μεγάλη ναυτική δύναμη. Αναλαμβάνει το διακομεσιτικό εμπόριο και επιφέρει πλήγμα στην βυζαντινή οικονομία.
  • Εδαφική συρρίκνωσηΑποδυνάμωση της κεντρικής εξουσίας προς όφελος των γαιοκτημόνων – Διαφθορά των αξιωματούχωνΑναξιοκρατία.

ΕΤΗ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ (527-565)                    

ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ κ' ΘΕΟΔΩΡΑ σε ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΨΗΦΙΔΩΤΟ

ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ κ’ ΘΕΟΔΩΡΑ σε ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΨΗΦΙΔΩΤΟ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ:

Η στάση του Νίκα (532) που ξεκίνησε από ομάδες του ιπποδρόμου και εξελίχθηκε σε λαϊκή επανάσταση, καταπνίγηκε στο αίμα από τον στρατό, εδραίωσε την εξουσία του Αυτοκράτορα.

Οι εκστρατείες στη Δύση εξάντλησαν τα οικονομικά του κράτους και υπονόμευσαν την άμυνα του Βυζαντίου στα άλλα δύο μέτωπα (Βαλκάνια, Μικρά Ασία).

Πολιτική κατά του μονοφυσιτισμού και η βαριά φορολογία ενίσχυσε ένα μόνιμο αίσθημα δυσαρέσκειας των κατοίκων της Συρίας, Παλαστίνης και Αιγύπτου προς την κεντρική εξουσία της Κωνσταντινούπολης και τους κατέστησε εύκολη λεία για τους Πέρσες και τους Άραβες τον 7ο αιώνα.

ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ:

Η Περσία των Σασσανιδών κατάφερε να αποσπάσει σημαντικά εδάφη από το Βυζάντιο, για την επιστροφή των οποίων ο Ιουστινιανός κατέβαλε βαριά οικονομικά ανταλλάγματα.

Στην Βαλκανική το κόστος ήταν ακόμα βαρύτερο. Σλάβικα φύλα, πιεζόμενα από Αβάρους, απόγονους των Ούνων και πλαισιωμένοι από Βούλγαρους παραβίασαν το σύνορο του Δούναβη και άρχισαν επιδρομές στα μέσα του 6υ αιώνα, οι οποίες ερήμωσαν τη Νότια Βαλκανική μέχρι την Πελοπόννησο. Η κάθοδος των Σλάβων στα μέσα του 6ου αιώνα προετοίμασε τη μόνιμη εγκατάστασή τους στο μεγαλύτερο μέρος των Βαλκανίων. Η σλάβικη κατάκτηση απέκοψε προσωρινά από τη στεριά τις βυζαντινές κτήσεις της Δύσης από τον κύριο κορμό της Αυτοκρατορίας στη Μικρά Ασία.

χάρτης πριν και μετά Ιουστινιανού

χάρτης πριν και μετά Ιουστινιανού

7ο,8ο, και 9ο αιώνα, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία υπέστη μεγάλες απώλειες και συρρικνώθηκαν τα εδάφη της στην κυρίως Ελλάδα και στη Μικρά Ασία. Χάνοντας οριστικά, προς όφελος των Αράβων ιστορικά εδάφη και πόλεις: την Ιερουσαλήμ, την Αλεξάνδρεια, και την Αντιόχεια (έδρες πατριαρχείων), το Βυζάντιο μετατράπηκε σταδιακά σε ελληνική Αυτοκρατορία. Από το 634 και μέσα σε λίγα χρόνια οι Άραβες καταλαμβάνουν τη Συρία, την Παλαιστίνη και την Αίγυπτο, λόγω της αμοιβαίας εξασθένισης Βυζαντινών και Περσών.

Τον 7ο αιώνα, τερματίστηκε η βυζαντινή κυριαρχία στη Δύση με εξαίρεση: Σικελία, Μπολόνια, Ραβέννα, Βενετία

Τον 9ο αιώνα, Οι Άραβες κατέλαβαν τις βυζαντινές κτήσεις: Κρήτη (816), Σικελία (831), Μπάρι.

ΕΠΙ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑΣ ΙΣΑΥΡΩΝ (717-802)

ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ:

Η Εικονομαχία δίχασε τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία όσο κανένα άλλο ζήτημα προκαλώντας βίαιες

Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ ΒΑΘΥ ΔΙΧΑΣΜΟ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ

Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ ΒΑΘΥ ΔΙΧΑΣΜΟ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ

συγκρούσεις, διωγμούς και αντεγκλήσεις. Από διαμάχη για τις εικόνες έλαβε διαστάσεις εμφύλιου πόλεμου που ταλάνισε το Βυζάντιο από τις αρχές του 8ου έως τα μέσα του 9ου αιώνα.

Στο θεολογικό επίπεδο, η απόλυτη λατρεία των εικόνων, στις οποίες αποδίδονταν μαγικές ιδιότητες από τους πιστούς, είχε ανησυχήσει κοσμική και εκκλησιαστική ηγεσία που έβλεπε τον κίνδυνο της ειδωλολατρίας.

Στο κοινωνικό και γεωγραφικό επίπεδο, η εικονομαχία έκφρασε τη διάσταση δύο κόσμων της Αυτοκρατορίας:

Στους Εικονολάτρες συγκαταλέγονταν τα φτωχά στρώματα, οι γυναίκες, οι μοναχοί και οι κάτοικοι της Ελλάδας.

Στους Εικονοκλάστες υπήρχαν ερείσματα στο αυτοκρατορικό περιβάλλον, στην αριστοκρατία και στις ανατολικές επαρχίες, όπου οι επιρροές του μονοφυσιτισμού και των αφηρημένων θρησκευτικών αντιλήψεων του Ιουδαϊσμού και του Ισλαμισμού ήταν ισχυρότερες.

Η περίοδος από το 726-842 (με εξαίρεση το τελευταίο τέταρτο του 8ου αιώνα, όπου επικράτησε μια ήπια συναινετική πολιτική της βασιλομήτορος και αυτοκράτειρας Ειρήνης) σημαδεύτηκε από άγρια πολιτική μισαλλοδοξίας και διωγμών των εικονολατρών.

-ΕΠΙ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ (867-1054)

Αποτελούν μακρά περίοδο ευημερίας, εδαφικής επέκτασης και πολιτισμικής ακτινοβολίας. Ωστόσο, μετά το θάνατο του Βασίλειου Β’ το 1025 η βυζαντινή αυτοκρατορία εισήλθε σε περίοδο βαθιάς πολύπλευρης κρίσης.

ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ:

  • 1071: Η Μικρά Ασία περνά στους Σελτζούκους Τούρκους. Συνάμα, η τελευταία ιταλική κτήση στο Μπάρι
    ΣΤΗ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΜΑΤΖΙΚΕΡΤ (1071) ΟΙ ΣΕΛΤΖΟΥΚΟΙ ΣΥΝΤΡΙΒΟΥΝ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΣΤΡΑΤΟ

    ΣΤΗ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΜΑΤΖΙΚΕΡΤ (1071) ΟΙ ΣΕΛΤΖΟΥΚΟΙ ΣΥΝΤΡΙΒΟΥΝ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΣΤΡΑΤΟ

    περνά στους Νορμανδούς.

  • 1081: Νορμανδική εισβολή.
  • Η Βενετία αναδεικνύεται σε μεγάλη ναυτική δύναμη, εκτοπίζοντας του βυζαντινούς και αναλαμβάνει το διακομιστικό εμπόριο.
  • 1204: Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους.

ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ:

  • Αποδυνάμωση της κεντρικής εξουσίας προς όφελος των γαιοκτημόνων.
  • Διαφθορά αξιωματούχων, μηχανορραφίες, αναξιοκρατία, εξαφάνιση αυστηρής ιεραρχικής τάξης.
  • Αποσύνθεση του στρατού με την εγκατάλειψη του θεσμού του στρατιώτη γεωργού και προσφυγή σε εχθρικά διακείμενους μισθοφόρους.
  • Άδικη φορολογική πολιτική, υποτίμηση του νομίσματος, εξάντληση αποθεμάτων του κράτους.

Η ρήξη ισορροπίας ανάμεσα σε πνευματική και εγκόσμια εξουσία υπήρξε αιτία σοβαρών κρίσεων που κλόνισαν τον Βυζαντινό κόσμο. Η απαγόρευση της λατρείας των Άγιων εικόνων, την οποία διέταξε το 745 ο Λέων Γ’ ο Ίσαυρος παρά τη γνώμη του Πατριάρχη και της εκκλησίας δίχασε σοβαρά το βυζαντινό κόσμο.[….] Όπως αργότερα, το κίνημα των «αρσενιτών» από το όνομα του Πατριάρχη που αντιτάχθηκε στον αυτοκράτορα

ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ-ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ

ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ-ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ

Μιχαήλ Παλαιολόγο, στα τέλη του 13ου αιώνα…

Η ουτοπική πολιτική που ποθούσε καθολικότητα της Αυτοκρατορίας και την επανένωση του χριστιανικού κόσμου υπό την αιγίδα της Κωνσταντινούπολης [….] ήταν προσκολλημένη στο μεγαλείο του παρελθόντος και ενέπλεκε στο όνομά του τα στρατεύματα της Αυτοκρατορίας σε περιπέτειες με αβέβαιη έκβαση [….] Ιδού τι εξηγεί -κατά την Ελ. Αρβελέρ-τις κοινωνικές, διανοητικές, θρησκευτικές κρίσεις. Η επιλογή κάθε πολιτικής συγκρούονταν με ένα κομμάτι της Αυτοκρατορίας.

Οι διαφορές ανάμεσα σε πληθυσμούς που είχαν γαλουχηθεί με τις ελληνορωμαϊκές παραδόσεις και κατοικούσαν στο ευρωπαϊκό τμήμα της Αυτοκρατορίας και τις παράκτιες αστικοποιημένες και εμπορικές περιοχές, από τη μια μεριά, και στους κατοίκους της ενδοχώρας που ήταν προσκολλημένοι στις ανατολικές παραδόσεις, από την άλλη μεριά.[….] Ο δισταγμός του Βυζαντίου να επιλέξει ανάμεσα στην Ανατολή και την Δύση βάρυνε πολύ στη ζωή και τον πολιτισμό της Αυτοκρατορίας μέχρι το τέλος της ιστορίας της.

ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΩΝ & ΔΥΝΑΣΤΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ & ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ, ΤΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ & ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ.

ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ (527-565):

  • Αποκατέστησε, αν και με μεγάλο κόστος, τη «ρωμαϊκή» εξουσία στην ιταλική χερσόνησο, στο νοτιοανατολικό τμήμα της Ιβηρικής χερσονήσου, στη Βόρεια Αφρική, στη Σικελία, στην Κορσική και στη Σαρδηνία.
  • Τοποθέτησε έξαρχους ως τοποτηρητές της εξουσίας του και όρισε τη Ραβέννα ως 2η πρωτεύουσα.
  • Αναμόρφωσε τη διοίκηση και τον κρατικό μηχανισμό, καταργώντας την εξαγορά των δημόσιων αξιωμάτων και θεσπίζοντας έμμισθες θέσεις.
  • Δημιούργησε συγκεντρωτικό σύστημα διακυβέρνησης καταργώντας συμβούλια & θεσμούς αυτοδιοίκησης που ίσχυαν για αιώνες.
  • ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΙΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ

    ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΙΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ

    Κωδικοποίησε το ρωμαϊκό δίκαιο και όλους τους νόμους και τις νομολογίες μέχρι την εποχή του. Ο Ιουστινιάνειος Κώδικας, τον οποίο γνώρισαν τον 11ο αιώνα στη Δυτική Ευρώπη, αποτέλεσε βάση για τη σύγχρονη ευρωπαϊκή νομοθεσία.

  • Ενίσχυσε τη θέση του Αυτοκράτορα: Η βασιλική αυλή αυξήθηκε σημαντικά και άρχισε να εφαρμόζεται ένα ανατολική προέλευσης πρωτόκολλο και τελετουργικό τυπικό.
  • Άσκησε αυταρχική πολιτική στο ζήτημα των αλλόθρησκων διώκοντας τους ειδωλολάτρες (εθνικούς) και τους Εβραίους.
  • Εγκαινίασε ένα ευρύ πρόγραμμα ανέγερσης χριστιανικών ναών σ’ όλη την επικράτεια. Κορυφαίο παράδειγμα η Αγία Σοφία.

ΗΡΑΚΛΕΙΟΣ (610-641):

  • Ανακατέλαβε την Ιερουσαλήμ, την Αλεξάνδρεια, την Αντιόχεια από τους Πέρσες και έφερε πίσω τον Τίμιο Σταυρό, κινήσεις αποφασιστικής σημασίας για το ηθικό των Βυζαντινών.
  • Επέβαλε τη χρήση της ελληνικής γλώσσας και αντικατέστησε τον ρωμαϊκό τίτλο «Αυτοκράτωρ» με τον ελληνικό όρο «Βασιλεύς».
  • Διπλωματικά κατέστησε ουδέτερο το βασίλειο των Χαζάρων στην Κεντρική Ασία, κι έτσι αντιμετώπισε ευκολότερα τους Πέρσες.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ ΛΕΩΝ Γ' ΤΗΣ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΙΣΑΥΡΩΝ

ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ ΛΕΩΝ Γ’ ΤΗΣ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΙΣΑΥΡΩΝ

ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΙΣΑΥΡΩΝ (717-802):

ΛΕΩΝ Γ’:

  • Αναδιοργάνωσε Διοίκηση & Άμυνα του κράτους. Διαίρεσε το κράτος σε «θέματα», διοικητικές και στρατιωτικές περιφέρειες, καθόρισε με σαφήνεια τον αριθμό και τις αρμοδιότητες των αξιωματούχων των ανακτόρων, δημιούργησε αξιόμαχο στρατό από στρατιώτες καλλιεργητές.
  • Απαγόρευσε τη λατρεία των εικόνων.
  • Αντιμετώπισε επιτυχημένα τη 2η πολιορκία των Αράβων το 718.

ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ (867-1054):

  • Εδαφική επέκταση & πολιτισμική ακτινοβολία.
  • Εσωτερική αναδιοργάνωση και ενίσχυση του αυτοκρατορικού θεσμού & της κεντρικής εξουσίας, περιορισμός εξουσίας μεγαλογαιοκτημόνων, οικονομική εξυγίανση.
  • Αναχαίτισαν Άραβες και ανακατέλαβαν: Κρήτη, Κύπρο, Αντιόχεια, Δαμασκό.
  • Σχίσμα των 2 εκκλησιών το 1054.
  • Επέκταση επιρροής της Ελληνικής Εκκλησίας στην Ανατολική Ευρώπη, οδηγώντας στον
    ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΒΟΥΛΓΑΡΟΚΤΟΝΟΣ

    ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΒΟΥΛΓΑΡΟΚΤΟΝΟΣ

    εκχριστιανισμό: Βούλγαρους, Σέρβους, Ρώσους.

  • Το 1014 μ.Χ. ο Βασίλειος Β’ ο Βουλγαροκτόνος….συνέτριψε τους Βούλγαρους στην Μακεδονία.
  • Ο Λέων Στ’ ο Σοφός (886-912) και ο γιος του Κωνσταντίνος Ζ’ (913-959): 2 λόγιοι βασιλείς που οδήγησαν το βυζαντινό πολιτισμό, την περίοδο των Μακεδόνων, στο απόγειό του. Υπό την εποπτεία του Κωνσταντίνου υπήρξε η συγγραφή μεγάλου εγκυκλοπαιδικού έργου, από το οποίο σώζονται μόνο αποσπάσματα, πολύτιμη πηγή για τους θεσμούς και την κοινωνία στο Βυζάντιο.

ΑΙΤΙΑ ΒΑΘΙΑΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΚΡΙΣΗΣ ΠΟΥ ΞΕΣΠΑΣΕ ΤΟΝ 11ο Αι. & ΟΔΗΓΗΣΕ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ, ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΕΞΩΓΕΝΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ

Μετά το θάνατο του Βασίλειου Β’ το 1025, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία εισήλθε σε μια περίοδο βαθιάς και πολύπλευρης κρίσης [….] αποτέλεσε εφεξής ενδημικό γνώρισμα του βυζαντινού κράτους και της βυζαντινής κοινωνίας μέχρι την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους σταυροφόρους το 1204.

Η εδαφική συρρίκνωση και η απώλεια της σημαντικότερης επαρχίας της Μικράς Ασίας από τους Σελτζούκους το 1071 και των ιταλικών κτήσεων από τους Νορμανδούς, καθώς και οι συνεχείς επιδρομές στη Βαλκανική σε συνδυασμό με την ανάδειξη της Βενετίας σε μεγάλη ναυτική δύναμη, οι οποίοι επιφέρουν πλήγμα στην βυζαντινή οικονομία παίρνοντας το διαμετακομιστικό εμπόριο, αποτελούν τους σημαντικότερους εξωτερικούς παράγοντες.

Παράλληλα, στο εσωτερικό, η κεντρική διοίκηση αποδυναμώνεται προς όφελος των γαιοκτημόνων. Η διαφθορά των αξιωματούχων, οι συνεχείς μηχανορραφίες, η αναξιοκρατία, η εξαφάνιση της αυστηρής ιεραρχικής τάξης, η εγκατάλειψη του θεσμού του στρατιώτη – γεωργού, με αποτέλεσμα την αποσύνθεση του στρατού και την προσφυγή σε μισθοφόρους, η άδικη φορολογία, η υποτίμηση του νομίσματος και η εξάντληση των αποθεμάτων του κράτους, σηματοδοτεί την είσοδο σε μια μακρά περίοδο παρακμής.

ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΟΥ

  • Βάσεις της βυζαντινής τέχνης: Ελληνιστική, Ρωμαϊκή & Χριστιανική παράδοση.
  • Υψηλό ποσοστό εγγραμμάτων [….] πολύ υψηλότερο απ’ την Δύση τουλάχιστον μέχρι τον 13ο Αι. Υποδηλώνει την ύπαρξη φυτώριου πνευματικών δημιουργών και ενός στοιχειώδους μορφωμένου κοινού που γίνονταν κοινωνός της πολιτισμικής παραγωγής.
  • Βασική εκπαίδευση με απεύθυνση σ’ όλους του υπηκόους & Ανώτερη εκπαίδευση κυρίως για νέους αριστοκρατικής καταγωγής. Ονομαστό το Πανεπιστήμιο Κωνσταντινούπολης, ενώ μετά το 1204 αξιόλογες σχολές σε Τραπεζούντα και Θεσσαλονίκη.
  • Διέσωσε και αξιοποίησε τα κλασικά πρότυπα της αρχαιότητας.
    ΜΙΧΑΗΛ ΨΕΛΛΟΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΛΟΓΙΟΣ

    ΜΙΧΑΗΛ ΨΕΛΛΟΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΛΟΓΙΟΣ

     

  • Ιδιαίτερη άνθηση γραμμάτων & πολιτισμού από 9ο έως 12ο Αι.
  • Καλλιεργήθηκαν: Θεολογία & Φιλοσοφία [Φώτιος (9ος)- Μιχαήλ Ψελλός(11ος)] – Θρησκευτικοί Ύμνοι & εκκλησιαστικοί ΨαλμοίΕικονογραφίαΕκκλησιαστική ΑρχιτεκτονικήΠοίηση Εκκλησιαστικού & Κοσμικού χαρακτήρα.
  • Ανάπτυξη λαϊκού πολιτισμού: Βίοι Αγίων.

ΠΗΓΕΣ ΕΜΠΝΕΥΣΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ & ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

  • Κλασικοί ελληνικής αρχαιότητας [….] ποιήματα με βάση τα κλασικά πρότυπα.
  • Ζητήματα θρησκείας αποτελούν κύρια πηγή έμπνευσης της πρωτότυπης σε μορφή και περιεχόμενο καλλιτεχνικής δημιουργίας.
  • Αρχιτεκτονική: Αγία Σοφία συνδυάζει τη ρωμαϊκή αυτοκρατορική μεγαλοπρέπεια με την ελληνική αφηρημένη σκέψη.
ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

ΙΣΤΟΡΙΑ ΒΟΥΛΓΑΡΩΝ & ΡΩΣΩΝ ΜΕΧΡΙ 12ο Αι. ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΜΕ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ.

  • Σλάβοι & Βούλγαροι συνδέονται με πολιτισμικούς δεσμούς με το Βυζάντιο, επίσης Βούλγαροι & Σέρβοι υπήρξαν για μεγάλα χρονικά διαστήματα υπηκόοι Βυζαντινών ηγεμόνων.
  • Από τον 6ο Αι. εισβολή Σλάβων στη Βαλκανική και μέχρι τον 10ο Αι. αποτελούσαν το ισχυρότερο πληθυσμιακό στοιχείο.
  • BYZANTIO κ' ΣΛΑΒΟΙ στα μέσα του 7ου αι.

    BYZANTIO κ’ ΣΛΑΒΟΙ στα μέσα του 7ου αι.

    7ο Αι. το Πρώτο σλάβικο κράτος της Βουλγαρίας και για 3 αιώνες συνιστούσε το σοβαρότερο κίνδυνο για τη βυζαντινή κυριαρχία στα Βαλκάνια. Η συντριπτική τους ήττα το1014 κατέστησε τη Βουλγαρία βυζαντινή επαρχία για περισσότερα από 150 χρόνια.

  • Εντάχθηκαν πολιτισμικά στην Ευρώπη με τον εκχριστιανισμό τους, μετά τη βάπτιση του Βούλγαρου πρίγκιπα Μπόρις το 865. Σημαντικό έργο επιτέλεσαν οι αδελφοί Κύριλλος και Μεθόδιος.
  • Εκχριστιανισμός Ρώσων που πέρασαν στη σφαίρα επιρροής του Βυζαντίου τον 10ο Αι.
  • Το 860 πολιόρκησαν την Κωνσταντινούπολη και το 878 ιδρύουν το πριγκιπάτο του Κιέβου που είχε πολύ καλές σχέσεις με το Βυζάντιο.
  • Το 1037 συγκροτείται η Μητρόπολη Κιέβου και ως το 1240 όλοι οι πατριάρχες πλην δύο ήταν Έλληνες.

ΠΗΓΕΣ

  1. Ράπτης Κώστας, Γενική Ιστορία της Ευρώπης. Από τον 6ο έως τον 18ο αιώνα, ΕΑΠ, Πάτρα 1999
  2. Αρβελέρ Ελένη και Aymard Maurice. Οι Ευρωπαίοι: Αρχαιότητα, Μεσαίωνας, Αναγέννηση, Γ’ Έκδοση, τ Α, Σαββάλας, Αθήνα 2003 (Les Europeens, 2000)
  3. ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ/TIME LIFE BOOKS
Γράψτε ένα σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

%d bloggers like this: